הורים וילדים בעידן הרשתות החברתיות
הדרכת הורים
הורים וילדים בעידן הרשתות החברתיות
גם לילדים מגיעה פרטיות…?
הילד חגג יומולדת? עוד מסיבת פורים? יצאנו לטיול משפחתי?
הכל מתועד, מצולם ומועלה מיד לרשתות החברתיות. הילדים שלנו חיים במסע תיעוד יומיומי, של כל רגע בחייהם. הטובים, הרעים, השמחים ואפילו המשפילים.
כיום הרשתות החברתיות מהוות פלטפורמה להורים כדי להתגאות בילדים, להראות את החיים המאושרים ואף לחלוק ברגעים קשים. אולם יחד עם היתרונות של השיתוף, הילדים שלכם זוכים לחשיפה שאי אפשר לבטל אותה בהמשך. החשיפה הזו בעתיד יכולה להשפיע על כל חייהם, הן כילדים והן כמבוגרים.
להבדיל מכללי הפרסום של העיתונות והתקשורת המסודרת, אשר נוסחו במטרה להגן על הילדים ועל הפרטיות שלהם, ברשתות החברתיות מי שקובע את הכללים הם ההורים. המחוקק יצא מתוך ההנחה שפרטיות היא ערך שיש להגן עליו ושפגיעה בפרטיות הילדים, זו פגיעה בטובת הילד עצמו, ואולם מרגע הפרסום נותר בידי ההורים בלבד, הורים רבים זרקו לרוח את כל ההגנות ומעמידים את ילדיהם בסכנה, זאת בנוסף למבוכה שעלולה להגרם לילד מעצם העובדה שתמונות שלו, שהוא איננו מעוניין שאחרים יראו, מופצות לכל דיכפין.
בצרפת בימים אלה יוצאת המשטרה בקריאה להורים שלא לפרסם תמונות של ילדים ברשתות חברתיות, וכללים לבטחון בפרסום. בישראל לצערנו, המודעות לנזקי הפרסום עוד נמוכה, על אף הנזק הפוטנציאלי הגבוה.
עד שהמחוקק בישראל יתערב, או שילדים יתחילו לתבוע את הוריהם על נזקים שנגרמו, להלן 4 כללים:
1. "מה ששנוא עליכם, אל תעשו לילדיכם" – חישבו האם אתם הייתם מעוניינים בפרסום מסוג זה על ידי הוריכם, למעשי הילדות שלכם, או פרסום של מעשיכם על ידי חברים לעבודה וכדומה.
2. קביעת מדיניות פרסום משפחתית – שבו ודברו על היתרונות והחסרונות של הפרסום ותקבעו כללים שמקובלים על שני ההורים, ואם יש ילדים מספיק בוגרים גם עליהם. אכפו את מדיניות הפרסום גם כלפי בני משפחה וחברים, הבהירו אותה ואת החשיבות שלה עבורכם.
3. פרסום תמונות תוך רגישות לתחושות עתידיות – זכרו, בתקופות רבות בחיינו, אנחנו מאוד ביקורתיים לגבי עצמנו ואיך אנחנו נראים, או נראנו, גם הילדים שלכם בעתיד יהיו כמונו ולא יאהבו שכל העולם יכול לראות איך הם נראו בעברם.
קבעו למי מפרסמים – עברו על רשימת החברים שלכם ברשתות החברתיות ושימו לב, האם אתם מכירים במציאות, את האנשים להם אתם מפרסמים את המידע. ככל שתגיעו למסקנה שאתם מעוניינים בפרסום תמונה, או אירוע, תגבילו את הצפיה למספר מצומצם של חברים, שהם אכן חברים במציאות.
4. אל תעבירו מידע מיותר – בפרסום צילומים, הגבילו את מספר הצילומים שאתם מעלים, תשדלו מלהמעיט בלספק מידע לגבי גילו של הילד, מקום הלימודים שלו, מקום המגורים שלכם ושלו וכדומה.
אל תפרסמו מידע רפואי – הימנעו ככל שניתן מפרסום מידע רפואי על ילדכם ברשתות חברתיות, גם שאתם מתייעצים, מומלץ להתייעץ ללא פרטים מזהים של עצמכם.
__________
עו"ד סלעית קולר – מתמחה בדיני משפחה, הגנת הפרטיות ולשון הרע
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/madcafe1/domains/madcafe.co.il/public_html/wp-content/themes/madcafe/single.php on line 259
הורים וילדים בעידן הרשתות החברתיות גם לילדים מגיעה
משפחות רבות בישראל היום מוקמות על בסיס של
אם אתם הורים לילדים המתגוררים בשני בתים בו