5 טיפים על אבחון לקויות למידה
הדרכת הורים, הפרעות קשב וליקויי למידה, ילדים, ילדים בעלי צרכים מיוחדים, להורים
אבחון לקויות למידה מתחלק ל-3 סוגים:
- דיסלקציה– קושי בקריאה ובכל הקשור להבנת הנקרא וכישורי השפה.
- דיסגרפיה– קושי בכתיבה, איות, הבעה בכתב.
- דיסקלקוליה– קושי בחשבון.
הלקות מלווה את האדם לאורך כל חייו ומשפיעה על התפקוד גם בחייו הבוגרים. חשוב להתאים טיפול נכון כדי לסייע לילד ואח"כ לאדם הבוגר למצות את יכולותיו למרות ועל אף הלקות. לפני התאמת הטיפול חשוב לאבחן נכון. למי פונים ואיזה אבחון מתאים?
להלן 5 טיפים שיסייעו בידיכם ההורים להחליט לגבי האבחון המתאים:
- כשיש ספק- אין ספק. במידה ואתם חושדים בקיומה של בעיה, לקות למידה או קושי חברתי- כנראה שאתם, ההורים- צודקים. לכו לבדוק, בד"כ "תחושת הבטן" של ההורים מובילה אותם נכון.
- כשההורים מבחינים כי הילד מתקשה לאורך זמן למשל ברכישת מיומנויות הקריאה והכתיבה ונמנע מהן יותר ויותר- רצוי לאבחן ע"מ להבין את מקור הקושי ולסייע בהתאם.
- כאשר המסגרת החינוכית; גן או בי"ס, מתריעים על קשיים שמתגלים אצל הילד בתחומי הלמידה ו/או הכישורים החברתיים- רצוי לזכור כי ככל שמתמהמהים לגבי האבחון הילד צובר בינתיים פערים, חוויות תסכול ומפתח דימוי עצמי נמוך.
- קיימים כמה סוגי אבחונים– אבחון דידקטי, אבחון פסיכולוגי ואבחון פסיכו-דידקטי (או אבחון משולב).
- האבחון הדידקטי בודק מיומנויות למידה שונות כגון הבנת הנקרא, קריאה, כתיבה ויכולת מתמטית. כמו כן, בודק האבחון תפקודים קוגניטיביים שונים- יכולת גרפו-מוטורית, תפיסה חזותית ומרחבית, זיכרון חזותי ושמיעתי, קשב וריכוז ועוד.
- אבחון פסיכולוגי: מטרתו להעריך יכולות וקשיים בתחומים השכליים, הרגשיים וההתנהגותיים, והשפעתם על רמת התפקוד שלו. מטרת האבחון להתאים לתלמיד תוכנית לטיפול בלקויות ולבדוק האם הקשיים נובעים מלקויות למידה או מגורמים אחרים, רגשיים למשל.
- האבחון הפסיכו דידקטי הינו אבחון המשלב הן את אבחון מיומנויות הלמידה כמו גם את היכולות הרגשיות, שכליות. כאשר יש מקום לחשוד כי ללקות הלמידה מתלווים קשיים נוספים רצוי לגשת לאבחון פסיכו- דידקטי.
פעמים רבות יופנו ההורים בעקבות האבחון לאבחון המשך, למשל לבירור חשד לקיומה של הפרעת קשב וריכוז, לאבחון של קלינאית תקשורת או מרפאה בעיסוק.
במה בעצם האבחון יכול לעזור?
האבחון מסייע בכך שהוא ממקד ומגדיר את מקור הקושי. חשוב לדעת: בהתאם לחוק החינוך המיוחד (תשמ"ח- 1988) והתיקונים והתוספות שנוספו לו במהלך השנים, נקבע כי ילד בעל לקויות למידה יקבל סיוע מתאים והתאמות בביה"ס. על מנת שהילד יוכל לקבל את העזרה לה הוא זקוק, הצעד הראשון הוא אבחון מסודר ע"י גורם מקצועי.התיקון האחרון לחוק (תשע"ד, 2014) מסדיר את סוגיית העלויות הגבוהות של האבחונים וקובע כי ניתן להיעזר בחוו"ד מחנכת הכיתה, בתוספת לחוו"ד (חוו"ד אבחונית מקוצרת) של מורה להוראה מתקנת מצוות ביה"ס, כמו גם תוספת חוו"ד מקוצרת של פסיכולוג בי"ס- כל אלו יחד יכולים לשמש כ"מסמכים קבילים" המועלים בפני ועדה הקובעת את זכאותו של התלמיד לסייע מסל השילוב (שעות הוראה מתקנת ו/או תרפיה רגשית המיועדות לתלמידים לקויי למידה)הסתייגות חשובה: על ההורים לזכור כי אין בהימצאותם של מסמכים מתאימים ואבחנה כי הילד אכן לקוי למידה בכדי לחייב את בי"ס לתת שעות הוראה מתקנת או סיוע אחר. הסיוע נקבע בבי"ס על סמך תיעדוף בין כלל התלמידים לקויי הלמידה הלומדים במוסד באותה שנה למול סך השעות הניתנות לבי"ס כשעות סיוע לתלמידים אלו.
מי מאבחן לקויות למידה והיכן?
- אבחון דידקטי- על האבחון להיעשות ע"י מאבחנת דידקטית, המורשית לאבחן לקויות למידה (מי שלמד/ה את התחום בכל מוסד אקדמי בארץ.)
- אבחון פסיכולוגי- ייערך ע"י פסיכולוג חינוכי. לעיתים הפסיכולוגים העורכים את האבחון ייעזרו במאבחנת דידקטית על מנת לאבחן את תחום מיומנויות הלמידה.
- בגילאי טרום בי"ס הגורם המוסמך לאבחן קשיים הינם המכונים להתפתחות הילד. קשיים כגון לקות שפתית או קשיים בכתיבה, אחיזת עפרון וקשיים מתחום הגרפו-מוטוריקה (תחום הכתיבה והציור) עשויים לנבא בגיל מאוחר יותר- לקות למידה ולכן חשוב לאבחנם בגיל צעיר ולטפל בהתאם.
- ניתן למצוא מאבחנות דידקטיות ופסיכולוגים חינוכיים המאבחנים באופן פרטי, במכוני אבחון וטיפול.
חלק מהפסיכולוגים והמאבחנות הדידקטיות עובדים בהסדרים מול קופות החולים וחב' הביטוח מה שמבטיח החזר, לפחות חלקי של הוצאות האבחון,
להורים.
_________
אורלי כהן,
הדרכת הורים, לקויות למידה והפרעת קשב adhd
0505-572-262
orlycoachadhd@gmail.com
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/madcafe1/domains/madcafe.co.il/public_html/wp-content/themes/madcafe/single.php on line 259
החופש הגדול: חודשיים של חופש גדול לפנינו. המונחים
"את! לא מחליטה עלי..." מכירים את הפרסומת הזו?
כמה זמן מומלץ אם בכלל, שהילד שלך יצפה
אימון ילדים עם לקות למידה, והוריהם ישבתי עם
אבחון לקויות למידה מתחלק ל-3 סוגים: דיסלקציה- קושי
מהם הסימנים העיקריים להפרעת קשב אצל ילדים בגיל
ילדים לקויי למידה הם בעלי הפרעות ספציפיות ברכישת
אלפי ילדים בישראל לוקים בהפרעות קשב וריכוז ,(ADHD)
"המקום שבו נמצאים הפחדים הגדולים ביותר שלך, הוא
ריק קרסון בספרו "לאלף את השדון" מכריז- אנחנו
כולם בוחרים. לא רק מפלגה או ראש ממשלה
כולנו קוראים. מי פחות, מי יותר. הקריאה היא