איך אזהה לקות למידה אצל הילד שלי?
הפרעות קשב וליקויי למידה
ילדים לקויי למידה הם בעלי הפרעות ספציפיות ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות, בשל שיבושים בתהליכים קוגניטיביים שהבסיס שלהם הוא כנראה נוירולוגי
.חשוב להדגיש: היכולת האינטלקטואלית שלהם הינה תקינה, ממוצעת ומעלה
.ההפרעות מתבטאות בקושי בהקשבה, בדיבור, בקריאה, בכתיבה, בהמשגה או ביכולות מתימטיות
ילד יוגדר לקוי למידה אם יתקיימו 2 תנאים:
- .קיים פער משמעותי, של שנתיים לפחות בין הישגיו הלימודיים לבין ההישגים המצופים ממנו על פי גילו ורמת כיתתו
- .קיים פער משמעותי בין הישגיו הלימודיים לבין כישוריו האינטלקטואליים
.שכיחות לקויות למידה באוכלוסיה: לקויות למידה כ-13% בנים יותר מבנות
?למה כדאי לשים לב בגיל הרך ובגיל הגן
השתתפות או הימנעות
אחד המדדים המשמעותיים ביותר כיום לזיהוי קשיים בגיל הרך הוא 'השתתפות': האם הילד משתתף בפעילויות השונות בגן או שהוא נמנע מהן? הימנעות היא סימן מחשיד. בדרך כלל יש איזה שהוא קושי שבגללו הילד נמנע. חשוב להבין מהו.
יכולה להתקיים הימנעות מציור או פעילות מוטורית בחצר השעשועים המרמזת על קושי מוטורי או קושי בוויסות חושי, הימנעות מפעילות חברתית ולאו דווקא במפגש, היכולה לרמז על חשש של הילד מתגובות הסביבה, חרדות ופחדים שאינם מתאימים לגילו.
ייתכן שהילד נרתע ממגע, משימוש בחומרים עם מרקמים שונים, או שאינו אוהב להתלכלך.
חשוב לזכור שכל התנהגות שהיא חריגה לעומת מדדי הגיל בפער של מעל שנתיים מבני גילו, מרמזת על קושי מהותי ומשמשת בבסיס ההבחנה ללקות למידה בשלב מאוחר יותר.
- רמזים לקשיי כתיבה
- כשאנו עדים לאחיזת צבע, עפרון לא נכונה, "גלישה" מהדף בזמן ציור, פלסטלינה או נסיונות כתיבה מוקדמים.
- כאשר הילד מעתיק קווים וצורות מבלי לשמור על גודל, מנח וכיוון נכונים של הצורה, מתקשה בוויסות הכוח כמו הפעלת לחץ רב על כלי הכתיבה או קו חלש ובלתי רציף.
- כשהילד מתקשה להתארגן, להתלבש באופן עצמאי.
- או שהוא חווה הפרעה מסוג הפרעת ויסות- חושי: אותם הילדים שמפריע להם סוג בד, הפתקית מאחור בבגד, תפר בגרביים או אף הליכה על משטחים במרקמים שונים (דשא או חול למשל)
- רמזים לקשיי קריאה:
- כשיש לילד קושי ברכישת השפה, החל לדבר מאוחר יחסית, מתקשה להשתמש באוצר מילים רחב.
- כשהילד מתקשה בהכרת צלילי השפה- רואים זאת בגן כשמשחקים במילים וחרוזים והילד מתקשה להבין במה מדובר.
- כאשר הילד מתקשה ללמוד אותיות וספרות, את שמות ימי השבוע, צבעים וצורות. מתקשה ללמוד מושגים.
- כשהילד מגלה קושי בהבנת רצף של סיפור.
- וגם כשהילד מראה קשיים בתפיסה וזיכרון חזותיים: למשל, קושי בזיהוי צורה יוצאת דופן או 2 צורות זהות מתוך מגוון צורות שאינן זהות.
- קשיים בתחום החברתי:
- כשהילד מתקשה להבין חוקי משחק.
- מגלה קושי באינטראקציה עם בני גילו, למשל, מתקשה להבין מצבים חברתיים או אפילו נמנע מאינטראקציות חברתיות בגן או בגינת המשחקים.
לסיכום: עיכוב עם רקע התפתחותי, איחור ברכישת מיומנויות מוטוריות, קשיים בפיתוח מיומנויות שפה ושיחה– הם מנבאים לליקויי-למידה שאפשר ורצוי וחשוב מאוד לאבחן ולטפל בילד הלוקה בהם מוקדם ככל האפשר, על מנת לתת בידיו להתמודד ולעקוף את לקות הלמידה.
חשוב שתזכרו- יש מה לעשות.
רוצים לדעת עוד?
פנו אלי בטלפון 050-5572262
או במייל orlycoachadhd@gmail.com
בקרו בדף הפייסבוק שלי: goo.gl/dyUU1i
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/madcafe1/domains/madcafe.co.il/public_html/wp-content/themes/madcafe/single.php on line 259
החופש הגדול: חודשיים של חופש גדול לפנינו. המונחים
"את! לא מחליטה עלי..." מכירים את הפרסומת הזו?
כמה זמן מומלץ אם בכלל, שהילד שלך יצפה
אימון ילדים עם לקות למידה, והוריהם ישבתי עם
אבחון לקויות למידה מתחלק ל-3 סוגים: דיסלקציה- קושי
מהם הסימנים העיקריים להפרעת קשב אצל ילדים בגיל
ילדים לקויי למידה הם בעלי הפרעות ספציפיות ברכישת
אלפי ילדים בישראל לוקים בהפרעות קשב וריכוז ,(ADHD)
"המקום שבו נמצאים הפחדים הגדולים ביותר שלך, הוא
ריק קרסון בספרו "לאלף את השדון" מכריז- אנחנו
כולם בוחרים. לא רק מפלגה או ראש ממשלה
כולנו קוראים. מי פחות, מי יותר. הקריאה היא