יש לכם שאלה? רוצים להתייעץ עם המומחה? מה ההבדל ביניהם והיכן תמצאו את המענה:
הגיל הרך, התפתחות תינוקות
מתי בפעם האחרונה נתקלתם בשאלה או בעיה ולא ניסיתם לפתור אותה דרך גלישה באינטרנט? בין שגלשתם באתרי מומחים, בפורומים או בפייסבוק- חיפשתם באינטרנט.
בעידן המהיר של ימינו, בו המידע זמין מאי פעם, קשה שלא לבחור דבר ראשון בחיפוש אינטרנטי בכל פעם שצצה שאלה או בעיה. לעיתים נוכל ממש למצוא פתרון מהיר ויעיל לבעיה שלנו או תשובה בכיוון שלא חשבנו עליו כלל. אפשר לדלות מידע כללי, להתייעץ עם מומחים בזמן אמת (on-line) ולקבל דעות מאנשים כמונו שכבר רכשו ניסיון באופן אישי או דרך אחרים בסיטואציה דומה או זהה.
אולם נשאלת השאלה איפה עובר הגבול בין השגת מידע כללי, המעשיר את ידיעותינו ומרחיב את התמונה בתחום השאלה או הבעיה, לבין יעוץ של ממש?
מה אופי הבעיה?
ראשית יש להפריד בין סוגי בעיות ושאלות שונים. לפי אופי הבעיה אפשר לקבל תמונה כללית על אופי התשובה ולהבין מראש כיצד יש להתייחס אליה. חלק מהבעיות או השאלות יכולות לקבל מענה שלם ברשת וחלק יכולות לקבל מענה התחלתי, ככיוון חשיבה, לפעולה נוספת. אם אני יודע/ת מה אופי השאלה שאני מעלה לרשת אוכל להתייחס כראוי לתשובות והתגובות שאני אקבל. ישנם שני סוגי שאלות או בעיות עיקריים- המלצות ומידע.
המלצות– שאלת המלצה על שירות כלשהוא או מוצר. שאלה זו מקומה הטבעי יותר הוא באינטרנט ובעיקר ברשתות חברתיות ופורומים. גם בתוך נושא ההמלצה ניתן לחלק את השאלה לשני סוגים- המלצה על מוצר/ נותן שרות מסוים והמלצה על מוצר/ נותן שירות בכלל – כן או לא.
מידע– שאלת מידע היא אחת השאלות המתאימות ביותר לפלטפורמת האינטרנט. הידע היום הוא נחלת הכלל ורצוי וכדאי לרכוש ידע בכל תחום שיש לו נגיעה בחיינו. החל מכתבות ומאמרים מקצועיים, דרך פורומים ואתרי מומחים וכלה ברשתות חברתיות.
שאלת ההמלצה
1. המלצה על נותן שירות או מוצר ספציפיים יכולה לקבל מענה מצוין באינטרנט. אין חכם כבעל ניסיון ולכן ניסיונם של אחרים בהקשר זה שווה זהב. חשוב לקבל חוות דעת מפורטת מהאנשים שמעניקים אותה כדי להבין ,אם אהבו ,מה בדיוק אהבו ואם לא למה לא. ייתכן שמה שגרם לאדם אחד לאהוב מוצר או שירות מסוים יטה את הכף בדיוק לכיוון ההפוך מבחינתי. הקריטריונים שלנו כאנשים בבחירת מוצר או שירות שונים מאוד. לדוגמא, אם אבקש המלצה על גן מסוים ואקבל תגובה מאוד אוהדת וחמה עליו זה יחזק בי את תחושת הביטחון בבחירת גן זה לילדיי. אולם אם אבין כי ההמלצה החמה נובעת מכך שבגן מקפידים על התנהלות מסוימת, שאיננה ההתנהלות שאני הייתי רוצה למצוא בגן, ייתכן שאבין שההמלצה החיובית הזו למעשה-עבורי- היא המלצה שלילית. באותו אופן המלצה על נותן שירות. למשל, אם אבקש המלצה על מטפל מסוים לתהליך טיפולי ואקבל המלצה שלילית אפחד להתחייב מולו לתהליך טיפול. אולם אם אבין כי ההמלצה השלילית טומנת בחובה את ההסתייגות האישית של הממליץ מעבודה בבית ומחויבות לתהליך, בעוד בשבילי זה עניין טבעי, ההמלצה השלילית תהפוך ללא רלוונטית. על כן חשוב ביותר להבין מכל המלצה מדוע היא ניתנת כחיובית או שלילית- מה אהבו או לא אהבו בשירות או המוצר שהוביל לחוות דעת זו או אחרת.
2. המלצה על מוצר או שירות – כן או לא הינה בעייתית יותר. לעיתים המלצה זו יכולה לתרום מניסיונם של אנשים אחרים אך לעיתים היא יכולה לגבול ברמת הייעוץ – פה יש להיזהר. חשוב להבין מה הניסיון של מי שממליץ ומדוע ממליץ כן או לא להיעזר בשירות או מוצר מסוים. זה יאפשר לי לראות האם הנסיבות של הממליץ תואמות גם את הצרכים שלי. לדוגמא, שאלה בסגנון "האם כדאי לרכוש טרמפולינה לתינוק שלי?" יכולה לקבל תגובות של ניסיון אישי של אימהות שהתינוק שלהן כן או לא שהה בטרמפולינה וזה לא יוכל לחזות את התנהגות התינוק שלך. בנוסף יכולות להתקבל תשובות יותר מקצועיות באשר לשימוש בטרמפולינה כמשפיע על התפתחות התינוק. כל אלו תשובות שנותנות תמונה כללית וכיוון מחשבתי אך לא יכולות לתת מענה אישי לתינוק שלך. אפילו שאלה פשוטה מעין זו תלויה בגורמים רבים- בן כמה התינוק, האם התינוק סובל מריפלוקס, לאיזו מטרה תשמש הטרמפולינה ועוד. רצוי להימנע מהמלצה גורפת הגובלת ביעוץ ללא קבלת יעוץ מקצועי בנושא, בעיקר בתחומי רפואה קונבנציונלית, רפואה אלטרנטיבית או מקצועות פרה-רפואיים (כגון הנקה, ריפוי בעיסוק, התפתחות תינוקות ועוד). בשאלה מעין זו חשוב להבין שנכון לקבל את רוח הדברים הכללית כדי לגבש מחשבה ראשונית אך לא מומלץ להחליף תשובות והמלצות מרוחקות ולא מקצועיות בייעוץ אישי מדויק ומקצועי.
שאלת המידע
כאשר ברצוני לקבל מידע על נושא מסוים, רצוי לחפש ולקבל את הידע ממספר גורמים שונים ולבדוק למה אני מתחבר/ת יותר מכל- מה עושה לי הכי הרבה סדר והיגיון במחשבות ובגישה. אולם גם בנושא המידע יש לשים לב לרמת המידע שאני מבקש/ת או מקבל/ת.
מידע כללי בתחום מסוים יכול בהחלט להעשיר ידיעות, להוות פתרון לבעיה מינורית או כיוון התחלתי טוב לבעיה קצת יותר מורכבת ורצינית. לעומתו מידע יותר ספציפי ופרטני לעיתים יכול להטעות ולבלבל ולכן אל לנו לטעות במידע כתחליף ליעוץ אישי ופרטני מדויק על ידי איש מקצוע. אין ביכולתנו לאבחן בעיה על כל רבדיה או למצוא את המענה המדויק ביותר על ידי קריאת מידע באינטרנט. לדוגמא, אמא שנתקלת בקשיי התפתחות עם התינוק או הילד שלה ומחפשת מידע בנושא יכולה בקלות ליפול למלכודת של ה"יעוץ" על ידי קבלת מידע לא מהימן. מידע זה יכול להתקבל מאימהות אחרות שחוו בעיה דומה ומספקות מהידע שלהן, שנראה מהימן, לגבי הפתרון אך למעשה היה פתרון מאוד ספציפי להן. כמו כן מידע הגובל ביעוץ יכול אף להתקבל מגורם מקצועי שמאבחן ונותן מענה מבלי לראות באופן אישי את התינוק או הילד ובכך חוטא לעצמו, למבקש המידע ולמקצוע.
חשוב להבין שהרבה מאוד גורמי רקע משתנים בין מקרה למקרה ולרוב אין ביכולת של מטפל לתת מענה מבלי להיפגש או לשוחח באופן ישיר עם המטופל, קל וחומר אדם מן השורה שאיננו מקצועי ומדבר מתוך ניסיון אישי בלבד.
לסיכום
האינטרנט הוא אכן כלי נפלא ופלטפורמה נוחה מאוד לקבלת מידע, המלצה ושיח. חשוב להשיג מידע בכל תחום שנוגע לנו בחיי היום יום, לשאול לדעתם של אחרים על מנת לצמצם אפשרויות, להתמקד ואף להימנע ממלכודות ושרלטנים , אולם יש להיזהר מפני החלפת מידע כללי והמלצה ביעוץ אישי – בין של אנשים בלתי מקצועיים ובפרט של אנשי מקצוע.
בכל מקרה שבו נדרשת התייחסות פרטנית על מנת לקבל את התמונה המלאה של השאלה או הבעיה חשוב לפנות באופן אישי לגורם מקצועי.
__________
הדס שדה – התפתחות תינוקות, 054-5615820
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/madcafe1/domains/madcafe.co.il/public_html/wp-content/themes/madcafe/single.php on line 259
מתי בפעם האחרונה נתקלתם בשאלה או בעיה ולא
כמעט כל אמא מוצאת את עצמה באותה סיטואציה-