"הורים מושלמים" ? יש דבר כזה?
הדרכת הורים
הורים במשרה מלאה? הורים מושלמים?
מהי מבחינתכם הורות?
האם ניתן להיות הורה מושלם?
האם יש חסרונות להורות מסוג זה?
כולנו יודעים בשכלנו, כי איננו מושלמים, אך רבים מאתנו שואפים, בכל זאת לתפקד כמו הורים מושלמים. קשה לנו להודות שאיננו כה טובים כפי שהיינו רוצים להיות. קשה להורים להודות שיש נושאים בהם הם "מפשלים", לא מצליחים, מפחדים ואף שונאים.
התרבות הפסיכולוגית – חינוכית בדורנו ממריצה הורים לשאוף למושלמות בהורות. ספרי ההדרכה השונים מדגישים שוב ושוב את השפעת הטיפול ההורי בגיל הרך כגורם מכריע בהתפתחות התינוק. אמהות ואבות חוששים שיעשו טעויות אשר יגרמו לנזק בלתי הפיך.. השאיפה לבצע "עבודה טובה" כהורים הפכה את ההורות ממשהו טבעי לתחליף מקצוע.
שגיאות וטעויות בהורות הן בלתי נמנעות. (הפסיכולוג חיים עמית):
הצבת גבולות להשקעה הורית במיוחד בגיל הרך, הכרחית לשמירת שפיות דעתם של ההורים ולהבטחת איכות הנתינה הרגשית לילדים. בשלב זה או אחר להורותם. כאשר ההורים מגלים כי אינם יודעים להציב גבולות להשקעתם, חשים הורים רבים תחושות קשות מאוד בקשר ליחסיהם עם ילדיהם.
הצבת גבולות בהורות עוזרת להתפתחות הילד. על אף שבגיל הרך הגבולות לילד צריכים להיות רחבים וגמישים, חשוב שיתקיימו.
חשוב שאתם כהורים תבינו את הצורך של הילד בשליטה. חשוב שתכבדו את רצונו להתנסות בדברים ותתחשבו בכך. יחד עם זאת חשוב גם להבין את חוסר מודעות הילד לגבולות יכולתו ולאפשרויות הסכנה עבורו. יש חשיבות להתמודדות ילדכם עם תסכולים.
ווינוקט (1971) הפסיכואנליטיקאי ופסיכיאטר הילדים הנודע מדבר על אם מספיק טובה (אם טובה דיה) לעומת אם טובה מידי. התיאוריה של וינוקט מסבירה את חשיבות העמדת הגבולות לילד דרך הביטוי האישי של האם.
אם טובה דיה: יודעת להיענות לצרכיו המשתנים של התינוק ויודעת "לקרוא" את סימני הבכי" אך היא זאת שגם מתסכלת את התינוק ואינה מתמסרת לו ללא גבולות . היא מלמדת את התינוק בזכות האינטראקציה ביניהם שיש לה צרכים ושכדי לחיות ביחד צריך התחשבות הדדית.
אם טובה מידי: מתמסרת לילד ללא גבולות, לא מרפה, לא נותנת מרחב מחייה להתנסות ולחוויות, יכולה להזיק לילד. כתוצאה מכך הילד עלול לסבול בהתפתחותו מקשיים בתקשורת עם הסביבה. התינוק יגדל כצל של אמו ולא תוכל להתפתח אצלו זהות אישית אותנטית. אם המתמסרת בצורה מוחלטת לתינוק גורמת להתגברות פנטזיית התינוק, שהוא יצר את העולם. לא יווצרו אצלו גבולות בין הפנטזיה למציאות בין האני והאחר.
פיר נוי, פסיכולוג חינוכי מומחה, מתמחה בפסיכולוגיה התפתחותית מסביר כי: ביטחון עצמי בהגדרתו הינו היכולת לספק לעצמי את הרצונות והצרכים. הכרה בחולשות, בכישורים, ביכולות ובכוחות שלי והיכולת להשתמש בהם בעת הצורך. מדובר באמונה ביכולות ובכישורים שלי ( תחושת המסוגלות שלי). ניתן אם כן לשנות את המושג מביטחון עצמי לביטחון בעצמי .ביטחון עצמי אינו מולד אלא מתהווה במהלך החיים בפעילות גומלין בין טמפרמנט (אופי התינוק המולד) לבין סביבת חייו. ניתן דגש לחשיבות הרבה של השנים הראשונות להתפתחות ביטחון עצמי אצל ילדים והשפעותיהם על הבגרות, אך יחד עם זאת ניתן לשפר ולהעצים ביטחון עצמי בכל שלב בחיים! להורים אם כן, תפקיד מכריע בהתפתחות הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות של ילדיהם. להלן מספר משתנים אשר נמצאו ע"פ ספרות מחקרית ענפה כקשורים עם ביטחון עצמי גבוה : דרישות וגבולות: גבולות מהווים רשת של ביטחון עבור הילדים, ילד שמציבים לו גבולות ברורים ותואמי שלב התפתחות חש שדואגים לו ואוהבים אותו . היכולת לדחות סיפוקים בגיל צעיר נמצאה כקשורה מאוד להערכה עצמית חיובית וביטחון עצמי מיומנויות של עצמאות בינאישית : ילד שעושה דברים שונים בכוחות עצמו החל מגיל צעיר (מתלבש באופן עצמאי, מפנה את הצלחת מהשולחן בתום הארוחה, ניגש באופן חופשי לשירותים וכדומה) חש שהסביבה מאמינה בו וסומכת עליו וכך מתגברת האמונה הפנימית שלו בכוחותיו וכישוריו. תגובות ההורים: קיימים מס' סוגים של תגובות הורים המאפשרים העצמה של ביטחון עצמי לדוגמא|: תגובות אמפתיות ורגישות המהוות מראה להתפתחות רגשית של הילד, כאשר התגובות חיוביות "ובמינון הנכון" הם מעצימות ומחזקות מאוד את הילד כגון: הדגשת צדדים חיוביים בילד, קבלת אופיו של הילד ללא צורך בשינוי מתמיד, שיקוף רגשות, חיזוקים חיוביים על התנהגות רצויה, להראות שהילד מעניין אותנו. תגובה נוספת היא תגובת תיווך של הורים " ילד שנכשל במבחן אומר :"לא הצלחתי במבחן אני כישלון" או ילד שאומר "אף פעם אני לא אצליח לקלוע לסל הזה", התפקיד שלנו כהורים הוא לשנות את הייחוסים האלה שחשים הילדים אודות עצמם ולהפוך אותם למסר בריא המאפשר התמודדות בעתיד כגון : "הפעם לא הצלחת במבחן כי לא מספיק התכוננת אנו בטוחים שבפעם הבאה תתכונן כראוי ותצליח" או "לפעמים מתאמצים ולא תמיד מצליחים לקלוע לסל , אנו בטוחים שתצליח אם תמשיך להתאמן". נוכחות ומעורבות הורים בחיי הילדים: זמן איכות ומשחק של הורה עם ילדו נמצא כחשוב להתפתחות ביטחון עצמי של ילד. לאנשים יש ייצוגים פנימיים של דמויות הוריהם , ילדים אשר ייצוגיהם של הוריהם הינם כהורים מעורבים, תומכים , זמינים ייפתחו תחושה טובה של ילדים הראויים לאהבה, מוצלחים, מוערכים וכדומה. אז מושלמים אנחנו בהחלט לא וגם אנחנו לא צריכים להיות. גם העולם שם בחוץ אינו מושלם. חשוב שנבין שתפקידינו הוא לאהוב את ילדינו ללא תנאי ולהכין אותם לעולם שבחוץ. לגדל אותם, להדריך אותם, ללוות אותם ולתת להם להפוך לאנשים שהם אמורים להיות. בדרך אנחנו צריכים לעזור להם לרכוש את הכלים והאמונות לגבי עצמם, לעזור להם להתמודד עם החוויות אשר יהיו בדרכם ולעתים נצטרך לדעת להגביל ולפעמים לדעת לשחרר. אין ספק שהורות היא דבר מאתגר אך חשוב גם ליהנות מהדרך! אתם יכולים להיות הורים מצויינים בכל דרך שתבחרו! בסופו של יום אלה הילדים שלכם ואתם מכירים אותם הכי טוב 🙂 ומה שמתאים למשפחה אחת לא מתאים בהכרח למשפחה אחרת.
|
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/madcafe1/domains/madcafe.co.il/public_html/wp-content/themes/madcafe/single.php on line 259
איך אתם רואים את הילד שלכם בעוד 10
אי אפשר להיות וונדרמן ולהספיק הכל ביום אחד
תמיד לימדו אותנו שלכל דבר בחיינו יש התחלה,
הורים במשרה מלאה? הורים מושלמים? מהי מבחינתכם הורות? האם
כאשר מגלים לראשונה שקרים אצל ילדים, זה יכול
איך התפתחות תינוקות מתרחשת? נכון שבסופו של דבר
מה קורה כשיום אחד מחליטים להוציא את החטיפים
המאמר נכתב בעודי צופה בילדיי הולכים לבד לבית
מחפש/ת אביזר התפתחות לתינוק שלך? אז התייעצת עם