העשרת השפה בבית לאורך כל היום, ולא רק עם משחקי קופסא
הדרכת הורים, יצירה ופנאי עם הילדים, יצירה עיצוב ומיחזור
שאלה של אם: "יש לי בבית ילדים בגיל בית ספר, ועוד ילד צעיר בן 3. יוצא שאחר הצהריים אין לי זמן לשבת עם הקטן על משחקי קופסא וספרים כמו שעשיתי עם הגדולים, והשפה שלו פחות עשירה משלהם. האם צריך ללכת לאבחון?”
שלום אמא יקרה, וכל הכבוד על מתן תשומת הלב להעשרה השפתית של ילדייך! ילדים הגדלים בסביבה שמטפחת את השפה שלהם בדרך כלל יצליחו יותר בלימודים וכן באינטראקציות חברתיות שונות מאשר ילדים עם שפה דלה יותר.
ולשאלתך: ראשית, אתייחס לנושא משחקי הקופסא. הורים רבים וכן אנשי חינוך רבים רואים במשחקי הקופסא ובספרים את הדרך היחידה להעשרת שפה. פגשתי אמהות רבות שחשות שהן מזניחות את הילדים אם אינן יושבות איתם עם משחקי קופסא. אך האמת היא אחרת: משחקי קופסא אינם הדרך היעילה ביותר לרכוש שפה. למעשה, יש דרך קלה יותר ויעילה בהרבה והיא הגישה הטבעית. באופן טבעי, ילדים רוכשים שפה מתוך האזנה לדוברים בסביבתם (ילדים ומבוגרים) ומתוך התנסות בדיבור. אין צורך ללמד באופן מכוון מילים או חוקים תחביריים שונים את הילדים, רובם עושים זאת באופן טבעי.
עם זאת, ילדים החשופים לשפה עשירה, מותאמת ומטפחת יותר, יצליחו לרכוש שפה עשירה יותר מילדים שאינם זוכים לחשיפה שכזו. רובנו חיים במרוץ ומתקשים לפנות זמן מיוחד לצורך העשרה שפתית של ילדינו. אז כיצד נוכל לחשוף את ילדינו לשפה עשירה לאורך כל היום?
פשוט! נזמין את ילדינו להצטרף לפעילויות שאנחנו כבר עושים ממילא, תוך הדגשה של אוצר המלים הרלוונטי והסבר מפורט של מעשינו.
לדוגמא, נזמין אותם לקפל איתנו את הכביסה: נוכל לדבר על ההבדל בין בגדים קצרים לארוכים ובין בדים דקים לעבים ולתת לילד לחוש. כשנזמין אותם לחתוך איתנו את הסלט של ארוחת הערב, נוכל לתאר את התהליך ולהדגיש את הפעלים המתאימים (לשטוף, לקלף, לחתוך, לתבל, לערבב, להגיש), את שמות הכלים (קרש חיתוך, סכין, קולפן), את התארים המתאימים (מלוח, חמוץ, חד, שטוף) וכדומה. נוכל אף להדגיש את הקשר בין מילים (עם הקולפן מקלפים, הסכין מסוכנת, על קרש חיתוך חותכים וכו'). פעילות שכזו, לא רק תעשיר את אוצר המילים של הילד בצורה טובה ויעילה יותר, היא מהנה מאוד לילדים ותורמת לקשר בינכם.
ובקשר לשאלתך בנוגע לפנייה לאבחון, לא פרטת לי מדוע את חשה כי שפתו מפותחת פחות משל אחיו ולכן קשה לי להתייחס נקודתית. כדאי להתייעץ גם עם הגננת אשר רואה אותו שעות רבות ביום ביחס לבני גילו. בכל מקרה שבו את חשה כי עלול להיות איחור בהתפתחות השפה והדיבור, מומלץ לפנות לאבחון, כיוון שיש חשיבות גבוהה לאבחון מוקדם והתערבות מוקדמת.
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/madcafe1/domains/madcafe.co.il/public_html/wp-content/themes/madcafe/single.php on line 259
האם צפיה בקלטות וידאו תורמת להתפתחות השפה? או
מתי ילדים רוכשים את שמות הצבעים? ואיך
שאלה של אם: "יש לי בבית ילדים בגיל