כישורים חברתיים, מה חשוב לקחת בחשבון!!
אבהות, הגיל הרך, הדרכת הורים, חינוך ילדים, לתינוקות ופעוטות
כישורים חברתיים מלידה ?
מיומנויות חברתיות נרכשות לאורך החיים המוקדמים בהתאם לשלבי ההתפתחות השונים
"ההתפתחות החברתית למעשה, מתחילה להתפתח מרגע הלידה. התינוק תלוי במבוגר וזקוק לו למילוי צרכיו כדי להתקיים. מערכת היחסים של התינוק עם אמו ועם הגורמים הנוספים המטפלים בו, מהווה את הבסיס להתפתחות הרגשית והחברתית שלו. בשלבים המוקדמים של התינוק הוא אינו מבחין בינו לבין אמו ותופס אותם כיחידה אחת. עם הזמן אנחנו נראה את החשיבות בספרציה בין התינוק לדמות המטפל בכדי ליצור זהות נפרדת, עצמאות ועוד…
כישורים חברתיים רצויים:
- היכולת להביע רגשות חיוביים ושליליים באופן מותאם כך שהאחרים יוכלו להבין.
- היכולת לגבש דעה ולהציג אותה באופן ברור.
- היכולת להישמע לבקשות ולדרישות.
- השקעת מאמץ להיות בחברת ילדים אחרים כך שמיומנויות חברתיות שונות יכלו לבוא לידי ביטוי.
- היכולת להבין כיצד אחרים מרגישים, להבין שלאחר ישנם רגשות , התחשבות והקשבה. • מסגרת – היכולת לקבל את הכללים והחוקים של הקבוצה/המשחק.
- היכולת לאזן בין הצרכים שלך לצרכים של האחר.
- היכולת לשאת תסכול ולדעת להפסיד.
- י יכולת לחלוק ויכולת להתפשר, הצעת עזרה לאחרים וקבלת עזרה מאחרים.
- היכולת להקשיב לחבר ולהבין, דיבור ברור ומובן שיכול להעביר את המסר.
היום נתמקד בגילאים גדולים יותר וננסה להבין את השלב ההתפתחותי בו הם נמצאים:
ילדים בני 3-5, בתקופת הגן:
הילד משחק ומתחיל לשחק עם ילדים אחרים. הוא בודק את גבולות, יכולתו, מעורר תשומת לב באמצעות דיבור ובאמצעים פיזיים. בשלב זה הילד קשוב לערכים של ההורים ולגבולות שהם מציבים. חשוב לציין שאווירה בבית לא מותאמת כמו: ביקורתיות, תפתח נוקשות ותחושות אשמה בקרב הילדים. הילד ילמד להאשים כדי לשמור על עצמו.
המשחקים בדרך כלל מחקים מצבים מחיי היומיום – כמו: משחקי אבא-אמא, רופא-חולה, הכנת אוכל, טיפול בילדים קטנים (זוכרים??). זאת תקופה שהילד נהנה ממשחק בקבוצות קטנות.
המשחק לרוב…הוא משחק דמיון הבאים על ידי ביטוי בחלוקת תפקידים בין הילדים. בשלב זה הילד עדיין בשלב אגוצנטרית, ולכן החוקים והכללים למשחק נקבעים על ידו וקשה לו לעמוד באופן קבוע בחוקי המשחק במיוחד כאשר אחרים קובעים..
חשוב לציין שילדים נולדים לרוב עם רצף התפתחותי זהה, אך חשוב לקחת בחשבון ולהבין שהמאפיינים של אישיות שונה עם טמפרמנט שונה, משפיעים על קצב ההתפתחות
ישנם ילדים שמגיל צעיר מגלים צורך חברתי רב, וילדים אחרים יפתחו רק בשלב מאוחר יותר.
ישנם ילדים שיסתפקו בחבר או שניים, ולדים שתמיד יהיו בחברותה.
יש שנצמדים לחבר לאורך תקופה ארוכה ויש שמחליפים חברים בשלבים שונים של ההתפתחות. הילד הוא עולם ומלאו, כמה חשוב להיות קשובים ולהבין את שלבי ההתפתות שלו, כך נקבל קצת ידע מאיפה הדברים נובעים ואיך אנו יכולים לתת מענה. עם ניקח את שלבי התפתחותו והמאפיינים שלו בחשבון, יותר קל יהיה לנו להבין מאיפה התנהגותו נובעת.
לסיום חשוב לבדוק את תחושת השייכות של הילד שלנו, מבנה יסוד לביטחון עצמי והתמודדות בחברה….. אבל כל זה!!!!! במאמר הבא…
_____________
פניה זהר,
מדריכת הורים ומשפחות, מלווה התפתחותית ומסייעת באבחון וטיפול בליקויי למידה והתנהגות (וויסות חושי)
0542-236623
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/madcafe1/domains/madcafe.co.il/public_html/wp-content/themes/madcafe/single.php on line 259
כישורים חברתיים מלידה ? מיומנויות חברתיות נרכשות לאורך
יש לילדים חרדות? כדאי לשקול טיפול פשוט של
ילד חברותי זה לא ילד שיש לו הרבה
ליקויים בתפקוד חושי: הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית, בפיתוחו של הפסיכולוג
משפחות חד הוריות, דו הוריות, רב הוריות
במי תלוי ההתבגרות שלהם? - פניה זהר טקסי
איך אנחנו מספרים לילדים את החלטתכם להתגרש? ברור
רקע קצר: תאוריית ההתקשרות (באנגלית: Attachment Theory) היא
כמה שאני אוהבת את החג הזה.... יש כאן מסר
התמודדות עם קשיים היא תהליך הכרחי ובעיקר מלמד.
מספיק לכתוב ולקראו כדי להיות מוכנים לכיתה א'?/
מי הם האנשים שבלעדיהם הורים רבים היו עומדים
איך אפשר לדבר על זמן איכות עם ה #ילדים,