15 מיתוסים לילדים עם לקות למידה
ילדים בעלי צרכים מיוחדים
מהם המיתוסים הנפוצים עבור ילדים עם לקות למידה?
בואו נשבור אותם אחד אחד!:
- ילד לקוי למידה לא יצליח בכלל בחיים– לא נכון!
לקות הלמידה אינה פוגעת ביכולת להצלחה בחיים בעתיד.
- ילד לקוי למידה לא יכול להחזיר לעצמו את הביטחון עצמי– לא נכון!
חווית ההצלחה בתחומים שונים לרבות למידה , מחזירים לילד את הביטחון העצמי ואת האמונה שהוא יכול להצליח
- אם אתה לקוי למידה לא תוכל להתגייס לצבא– לא נכון!
הגיוס לצה"ל לא מסתמך על לקות למידה כן/לא, אלא על היכולת של הילד/התלמיד לתרום לצבא ולמדינה בתחומים שונים , קב"א, פרופיל רפואי, כישורי התלמיד ועוד.
-
אם אתה עם לקות למידה יש לך קשיים חברתיים– לא בהכרח!
הנכון הוא שאם אתה לקויי למידה ובטחונך העצמי נמוך – סביר להניח שלא יהיו לך הרבה חברים . אולם אין זה תקף לכלל. יש הרבה לקויי למידה שהפן החברתי הינו החזק והמשמעותי אצלם.
- אין הבדל בהתייחסות ללקויות הלמידה בגילאים השונים– לא נכון!
בד"כ בגילאי היסודי לא ממהרים לאבחן וקיים יותר רצון לעזור במסגרת החינוכית. בחט"ב מתחילים להתבהר הקשיים הלימודיים. לרוב בשלב זה מתחילים בבירור עם הלמידה עם התאמות לבחינות.
- כל לקוי למידה הוא בעל בעיות התנהגות קשות- (או לחילופין) כל תלמיד בעל הפרעת קשב הוא גם בעל בעיות התנהגות קשות– לא נכון!
תלמיד בעל הפרעת קשב לא בהכרח שיהיו לו גם בעית התנהגות קשות (להבדיל מבעית משמעת). כמו כן, לגבי תלמיד לקוי למידה. אין ספק שאם קשה בלמידה זה משפיע על ההרגשה והתחושה. לעתים מופיע תיסכול בדרך של התנהלות אך אין זה ככלל.
-
תלמיד עם לקות למידה חייב בטיפול רגשי– לא מדוייק!
אין ספק שטיפול רגשי מועיל ותומך בקשיים הרגשיים של הלקויי ובטחונו האישי, אך גם תלמידים שאינם לקויים נמצאים זקוקים לתמיכה רגשית, ולא בהכרח כל לקוי זקוק לטיפול חיצוני. לעיתים התמיכה מבית ומבית הספר יעילה.
- תלמיד לקוי למידה לא יכול להשתלב בכתה רגילה– לא נכון!
יש הרבה תלמידים לקויי למידה המשולבים ומשובצים במסגרת הרגילה ובכתות השלוב תוך תמיכה לימודית מביה"ס ולעתים מבית. תלוי בלקיות הלמידה של התלמיד, בבטחונו האישי ובפן הרגשי המתלווה לו.
-
לקות הלמידה משתנה עם הגיל ומשתפרת– לא נכון!
מי שמוגדר כלקוי למידה יהיה כזה לכל חייו. אם כי, לאורח הזמן לומד לקויי הלמידה להתמודד עם הלקות ומצליח בדרכים חלופיות לאכוף אותה .
- תלמיד שיש לו בעיית תקשורת מוגדר כלקוי למידה– לא נכון!
ישנם תלמידים ללא קשיי למידה ויכולות אובייקטיביות תקינות לחלוטין, אך לעומת זאת יש להם קשיי תקשורת וקושי ביצירת קשר עם הזולת. לעתים קשיי התקשורת הם נגזרת ללקות אך לא כל תלמיד עם בעיית תקשורת מוגדר כלקוי למידה.
- הקלות בבחינת הבגרות פותר את הבעיה לילד עם הלקות למידה– לא נכון!
הקלות או התאמות בבחינות לא פותרות את הבעיה, אלא עוזרות לתלמיד לקוי הלמידה להתמודד עם הבחינה בדרך אחרת. למשל, תלמיד המתקשה בכתיבה ייבחן בע"פ אולם לקות הכתיבה במקרה זה לא משתפרת או נפתרת.
- ילד לקוי למידה לא יכול להיות בעל אינטלגנציה תקינה ומעלה– לא נכון!
יכולת שכלית תקינה ומעלה אינה קשורה /שייכת ללקיות הלמידה השונות לרוב ואין היא משפעת מהן. תלמיד שמתקשה בקריאה ובכתיבה לא בהכרח שיכולתיו השכליות יהיו נמוכות.
- תלמיד לקוי למידה לא יוכל לגייס מוטיבציה וללמוד– לא נכון!
גם תלמידים שמתקשים בלמידה רוצים להצליח ובאם הם נמצאים במקום הנכון ותומך- הרצון להצליח עם התחושה שבעצם "אני יכול" משפיעים על רמת המוטיבציה והגיוס להצלחה.
- ההצלחה בבגרות אצל תלמידים לקויי למידה זה העיקר– לא נכון!
וזה תקף גם לתלמידים שאינם לקויי למידה. הצלחה בבגרויות לא בהכרח הוא הכלי שיכין אותם להצלחה בחיים . לא תמיד זה הכלי שיעזור להם לבטא את הפוטנציאל שלהם. המאמץ צריך להיות גם מוקדש לתמיכה בצדדים החזקים של הילד ובכשרונותיו.
- ילד לקוי למידה לא יכול ללמוד מיומנויות ואסטרטגיות למידה– לא נכון!
אמנם ילד לקוי למידה לא רוכש את המיומנויות באופן אוטומטי כמו כל ילד רגיל, אך ניתן ללמדו בדרכים שונות ומגוונות לרכוש מיומנויות שונות ולחשוף אותו למיומנויות השונות.
אז אם יש לכם או לילדכם לקות למידה,
או באם אתם מכירים שכאלו, מקווים שהצלחנו לשבור מספר מיתוסים שהיו לכם. ומאחלים לכם הצלחה רבה!
תיכון מרום ללקויי למידה
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/madcafe1/domains/madcafe.co.il/public_html/wp-content/themes/madcafe/single.php on line 259
מהם המיתוסים הנפוצים עבור ילדים עם לקות למידה?
מהן מיומנויות חברתיות? מיומנויות חברתיות אלו אותם כישורים