2 דרכים קלות ופשוטות לקרוא את הילדים טוב יותר.
הדרכת הורים
נתחיל בניסוי. בשורה הבאה תקראו שאלה. ענו עליה במדויק לפני שאתם ממשיכים לקרוא.
כמה חלונות יש לכם בבית?
חלקכם ענו במהירות בעוד לאחרים לקח מעט יותר זמן. המשותף לרובכם הוא כיוון המבט של העיניים.
אם תשחזרו, תשימו לב כי המבט שלכם עלה למעלה וימינה (בהנחה שאתם ימניים, אם אתם שמאליים המבט עלה למעלה ושמאלה)
איך זה עובד?
בשנות ה80 ערך רוברט דילטס (אחד ממייסדי הNLP ) מחקר שבו מצא קשר בין תנועות עיניים לבין מערכת העצבים וחלקים במוח האחראיים על חשיבה, פתרון בעיות, שפה ודמיון.
במילים פשוטות יותר– תנועות העיניים הן אינן רצוניות ובעזרתן ניתן ללמוד על תהליך החשיבה שמבצע בן האנוש איתו אנו משוחחים.
טיפ #1 - שימו לב לתנועות העיניים של בן שיחתכם.
התחילו בשאלות המעודדות חיפוש של תמונה בזיכרון:
- כמה חלונות יש לנו בבית?
- מה אכלת אתמול בצהריים?
- אילו חפצים יש לך בתיק?
כאשר האדם מולכם מביט למעלה וימינה (שמאלה שלו) – הוא נזכר בתמונה.
כאשר המבט עולה למעלה ושמאלה (ימינה שלו) הוא ממציא או יוצר תמונה.
*במידה ובן השיחה הוא שמאלי המבטים יכולים להיות לצדדים הפוכים אבל תמיד יהיו עקביים.
כך תוכלו לקבל מידע ויזואלי וגם מידע שמיעתי ורגשי:
שאלות שמעודדות חיפוש או יצירה של מידע שמיעתי:
- האם אתה יכול לשמוע את ההבדל בין זמזום של יתוש לדבורה?
- האם את יכולה לשמוע את קול הרוח בדמיונך?
שאלות שמעודדות בדיקה רגשית:
- איך זה מרגיש לקום מהמיטה ביום חורף קר?
- מהו התחביב האהוב עליך?
בשאלות שקשורות לדברים שקרו אתמול, שלשום, שבוע שעבר וכו' ניתן לדעת האם התשובה שאתם מקבלים היא תהליך של היזכרות (באמת קרה) או תהליך של יצירה (לא באמת קרה ולכן צריך להמציא תשובה).
טיפ #2 – מהו ערוץ התקשורת המועדף על האדם שמולכם
אנו מקודדים את המידע שמגיע אלינו דרך חמש מערכות ייצוג (החושים שלנו).
ראייה – שמיעה – חישה – ריח – טעם.
לכל אדם יש ערוץ חושי דומיננטי – חוש אחד שמקבל "יחס מועדף" על פני אחרים.כאשר נזהה מהו אותו חוש דומיננטי ונדבר אליו, נוכל ליצור אצל המאזין הקשבה והפנמה גבוהה יותר של המסרים אותם אנו רוצים להעביר.
יש לשים לב באיזו תדירות משתמשים בני שיחתכם בביטויים הבאים:
אנשים המייצגים בעיקר דרך חוש הראייה (45% מסך האוכלוסיה):
הרעיון ברור לי, אני רואה למה אתה מתכוון,אני לא רואה את זה ככה, ראיתי מסך שחור, יש לי תמונה של זה בראש.
אנשים המייצגים בעיקר דרך חוש השמיעה (40% מסך האוכלוסיה):
אני שומע אותך, זה נשמע טוב, מצלצל לי מוכר, אני לא שומע את עצמי חושב, משהו אומר לי שאני חייבת לעשות את זה, צורם לי.
אנשים המייצגים בעיקר דרך מערכת החישה(13% מסך האוכלוסיה):
זה לא מרגיש לי נכון, אני תופס אותך, הרגיש לי טוב להיות שם, לקחתי את עצמי בידיים, זה לא מסובך לתפוס את זה,שימי את עצמך בנעליים שלי.
אנשים המייצגים בעיקר דרך מערכת הריח והטעם(2% מסך האוכלוסיה):
*בדרך כלל יהיו שפים או עובדים בתעשיית הבשמים.
זה לא מריח טוב, אין טעם לעשות את זה, משהו פה מסריח.
כאשר אנו מזהים מהי מערכת הייצוג הדומיננטית, נשתמש במילים שאליהן המאזינים הכי רגישים.
אני רוצה שתבואו לטייל איתי בשבת,
לאנשי הראייה – יהיו המון דברים יפים לראות שם.
לאנשי השמיעה – נוכל לשמוע את קולות הציפורים ואת השקט של הטבע.
לאנשי החישה – יהיה כיף להרגיש את הטבע, לדרוך על האדמה יחפים.
לאנשי הריח והטעם – נוכל להנות מריח של פריחה ולשתות תה מצמחים טריים.
בהצלחה!
נתחיל בניסוי. בשורה הבאה תקראו שאלה. ענו עליה
תינוק לא ישן גורם הורים רבים לשכוח את התחושה