6 קשרים בין ילדים ומסכים
הדרכת הורים, הפרעות קשב וליקויי למידה, חינוך ילדים, ילדים, ילדים בעלי צרכים מיוחדים
כמה זמן מומלץ אם בכלל, שהילד שלך יצפה במסך הטלוויזיה או כל מסך אחר?
איגודי רופאי הילדים בארץ ובארה"ב עוסקים רבות בהמלצות או הגבלות לגבי חשיפת ילדים רכים, בגילאי שנתיים- שלוש למסכים מסוגים שונים.
בימים אלה מנסחים חברי האיגוד הישראלי לרפואת ילדים את נייר העמדה שלהם בנושא.
אז מה הם אומרים? ממש בקצרה:
- נמצא קשר ישיר בין חשיפה ממושכת במסכים של ילדים עד גיל שנתיים לבין התפתחות של הפרעת קשב וריכוז ADHD, עודף משקל והתנהגות תוקפנית אצל ילדים בגיל הגן ובי"ס.
- תינוקות ופעוטות צריכים להתפתח בגילאים המוקדמים ב- 4 תחומים עיקריים:
- מוטוריקה גסה– פעילות גופנית החיונית לבניית השלד. חיזוק השרירים, חיזוק טונוס השרירים (המתח שיש בשריר) למשל, חגורת כתפיים חזקה האחראית בעתיד על היציבה והיכולת של היד לאחוז עפרון- כן, התנועה העדינה מתחילה במערכת המוטוריקה הגסה. או היכולת של הילד לשבת באופן יציב בכסא התלמיד או בגן במשך פעילות בלי "להישפך" על הכסא.
- מוטוריקה עדינה– שכוללת את פעילות האצבעות בפעילות כגון השחלה, כפתור כפתורים, הנחת עצמים עדינים במקומם כהכנה לפעילות עתידית הכוללת בין היתר אחיזת עפרון תקינה, צביעה בתוך מסגרת נכונה וכתיבה. כן, כן, כתיבה מתחילה מגיל הינקות בו לומד הילד לאחוז נכון, להשחיל וכד'.
- התפתחות שפתית– הדורשת אינטראקציה אנושית. הרחבת אוצר מילים, שימוש נכון במשפט, הבנת הבעות פנים שהם חלק מהשפה הבלתי מילולית שעל הילד ללמוד, כל אלו מתפתחים היטב באינטראקציה אנושית וידוע כי במיוחד בשנות החיים הראשונות תוך אינטראקציה עם המטפלים הראשיים של הילד, כלומר, הוריו.
- התפתחות חברתית והבנת סיטואציות חברתיות- מיומנות שאין צורך להכביר בחשיבותה וברור שהיא נפגעת מאד מישיבה פסיבית מול מסך זה או אחר.
- ילדים זקוקים לתשומת לב מהוריהם. כשהילד אינו מקבל את תשומת הלב לה הוא זקוק הוא יחפש פיצוי למשל, במשחקי מחשב, מה שיוביל אותו לפתרונות שכאלו גם בעתיד ולהימנעות מהתמודדות עם קשיים שיעלו בדרכו.
- נמצא קשר ישיר בין המצאות טלוויזיה בחדר הילדים לבין התקצרות סך שעות השינה של הילדים. נמצא כי, שינה קצרה ולא איכותית משפיעה הן על ההתנהגות והן על יכולת הלמידה.
- המסכים מספקים גרייה אינטנסיבית, תוך ריצוד וקצביות מתמידים- מה שאינו נכון מבחינה נוירולוגית למוח האדם ואי לכך, נמצא קשר מתאמי חזק בין שעות צפייה ממושכות לבין הפרעות קשב וריכוז.
- אחרון חביב, קריאה וספרים. ילדים החשופים למסכים נוטים לקרוא פחות ולכן גם השפה ואוצר המילים שלהם מתפתחים פחות.
מילה לסיכום, הכל תלוי במינון ובמודעות.
אנחנו מוקפים במסכים וגם המבוגרים נוטים להישאב אליהם וכן, להתמכר אליהם- השאלה היא איזו דוגמה אנו נותנים לילדינו וכמה אנו חושפים אותם למסכים כדי להרוויח לעצמנו שעות שקט במקום לשחק איתם, לדבר איתם, להקשיב להם ו"על הדרך" לתרום להתפתחותם המוטורית-שפתית- חברתית התקינה.
גילוי נאות: הדברים נכתבו בעקבות כתבה במוסף 7 ימים בידיעות אחרונות מתאריך 18/12/2015
לקריאת הכתבה המלאה: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4740157,00.html
רוצים לדעת עוד?
פנו אלי בטלפון 050-5572262
או במייל orlycoachadhd@gmail.com
בקרו בדף הפייסבוק שלי: goo.gl/dyUU1i
הרשמו לרשימת התפוצה: http://orly.wisemail.co.il/about
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/madcafe1/domains/madcafe.co.il/public_html/wp-content/themes/madcafe/single.php on line 259
החופש הגדול: חודשיים של חופש גדול לפנינו. המונחים
"את! לא מחליטה עלי..." מכירים את הפרסומת הזו?
כמה זמן מומלץ אם בכלל, שהילד שלך יצפה
אימון ילדים עם לקות למידה, והוריהם ישבתי עם
אבחון לקויות למידה מתחלק ל-3 סוגים: דיסלקציה- קושי
מהם הסימנים העיקריים להפרעת קשב אצל ילדים בגיל
ילדים לקויי למידה הם בעלי הפרעות ספציפיות ברכישת
אלפי ילדים בישראל לוקים בהפרעות קשב וריכוז ,(ADHD)
"המקום שבו נמצאים הפחדים הגדולים ביותר שלך, הוא
ריק קרסון בספרו "לאלף את השדון" מכריז- אנחנו
כולם בוחרים. לא רק מפלגה או ראש ממשלה
כולנו קוראים. מי פחות, מי יותר. הקריאה היא