8 דרכים ליצור קשר חיובי בין צוות חינוכי להורה עם ילד ADHD
אורן זך, מרגיעה, מסבירה ומדריכת הורים לאתגרי קשב וריכוז ADHD
מתכונים קלים
צפיות
2644
הורים רבים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז, חווים תסכולים רבים כאשר הדבר בא ליחסים מול המערכת החינוכית ובמילים אחרות המורים.
רבים הם הילדים עם הפרעת קשב המתקשים בכיתה מסיבות שונות רובם קשורות בקושי של המערכת לאפשר לילד ללמוד בצורה מותאמת לקשיים שלו. ועם זאת, להורים ולמורים יש אחראיות לשמור על קשר טוב על מנת לעזור לתלמיד שהרי כל מוסד חינוכי חורט על דיגלו "טובת הילד" – "הילד במרכז". כתבה זו באה להציג כיצד אפשר למרות הקשיים ליצור קשרים חיובים בין הצוות החינוכי להורים וההפך.
- חיוך – חיוך לא עולה כסף. חייכו אחד לשני בכל הזדמנות. ההורים מסתובבים במסדרונות בי"ס זקוקים לחיוך ומילה חיובית מהצוות החינוכי ואילו הצוות החינוכי צריך לזכור שההורה נמצא לא רק בשביל לקבל ביקורת או נזיפה על התנהגות ילדיהם – חייכו – זה לא עולה כסף!
- שמות – נסו לזכור את השמות של המורה, המנהלת, הסגנית ותבדקו אייך נכון לפנות אליהם האם עם תאר גב', אולי המנהלת ואולי רק בשם פרטי. כך גם המורים תנסו להכיר את כל השמות של ההורים (כן זה נשמע משימה לא פשוטה אבל כדאי) תשתדלו לא לקרוא להורה בשם "אמא של…." חוצץ מלהיות אמא היא גם אישה ורעייה ויש לה שם פרטי – תכבדו אותה.
- שיח וגיוס – תגידו אחד לשנייה שאתם רוצים לשתף פעולה , שאתם מעריכים את התמיכה שלהם, ומצפים לעבוד ביחד. שיתוף פעולה מפתח לעזרה לילד המתקשה.
- תקשורת – קיימו תקשורת לעתים קרובות ובצורות שונות. מצד המורה ספקו מידע על מה שקורה בכיתה, מה התלמידים לומדים, מה הם השיגו, מה שימח אותם בכיתה. ההורים תפקידכם גם כן לשתף את המורה מה עובר על הילד בבית, אם יש אירועים מיוחדים, אם יש תחביב חדש – שתפו בחוזקות של הילד ותחשבו יחד אייך להעצים אותו מול קבוצות השווים.
- חיזוקים הדדיים – כאשר ההורים מוזמנים לשיחה תקדישו יותר זמן על הדברים הטובים ואז שתפו בקשיים – הורים אתם מוזמנים לפרגן למורה מה אתם מעריכים ומה הילד מעריך. חיזוק הדדי מחזק את הקשרים.
- שאלות תשובות ומה שבניהם – אל תנחשו מה הסטטוס המשפחתי של ההורה, אל תנחשו מה הקושי של הילד – תנו להורה לשתף אתכם. לפעמים לוקח זמן להיפתח – כבדו אותם ואת החששות תנו להם את הזמן. הורים, כל מידע שיש לכם שיעזור לצוות החינוכי להכיר את ילדכם טוב יותר שתפו – לפעמים לא מתאים לנו ההורים שכולם ידעו שאנחנו בהליכי גירושין או מישהו מהמשפחה חולה – אבל קחו בחשבון שכל שינוי כזה משפיע על הילד וזה באל ידי ביטוי לרוב בבית ספר.
- הסברת קבלת החלטות – הורים רבים לא באמת יודעים כיצד מערכת החינוך עובדת מבפנים, אייך מתקבלות החלטות, מי אחראי על מה, מהו חוזר מנכ"ל. זה התפקיד שלנו ההורים להכיר את המערכת. תפקיד הצוות החינוכי לתת את המידע במידת הצורך. הדבר יהיה יותר ברור להורים כאשר מתקבלת החלטה של מורה למשל להשהות ילד בגלל התנהגות שאינה מקובלת ועל פי חוזר מנכ"ל יש לבצע את הענישה. הורים רבים לא מצליחים לראות את כל התמונה, מטבע הדברים הם מעורבים רגשית ומרגישים שהם כל הזמן במלחמה להגן על ילדיהם – מידע מוקדם יעזור להבין את התנהלות מערכת החינוך.
- פרגון הדדי – בכל דרך – כמו שאנחנו מחפשים אצל הילד שלנו את החוזקות ונותנים לו משוב חיובי, מליה טובה, פרגון – כך גם אנחנו המבוגרים צריכים לפרגן אחד לשני. מורים, תחזקו את ההורים על העבודה הקשה שהם עושיים עם ילדיהם, הורים תחזקו את המורה על עבודה הקשה והתמיכה שהיא נותנת לילד – לא יזיק לכל הצדדים לראות את הטוב ולא רק את הרע.
לסיכום, כולנו בני אדם עם קשיים, רגישויות, מצבי רוח והרבה יכולת נתינה ואהבה. כאשר שמים את הילד במרכז תפקידם של ההורים והצוות החינוכי לחבור יחד וזו צריכה להיות מטרת העל של שני הצדדים.
_________
אורן זך, מרגיעה, מסבירה ומדריכת הורים לאתגרי קשב וריכוז ADHD,
0526728285
מְחַבֵּר: אורן זך
מספר טלפון: 0526728285
מִקצוֹעַ: קשב וריכוז adhd
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/madcafe1/domains/madcafe.co.il/public_html/wp-content/themes/madcafe/single.php on line 259
נושא הבלוג:
קהל היעד:
תגיות:
אורן זך מאמרים נוספים
8 דרכים ליצור קשר חיובי בין צוות חינוכי להורה עם ילד ADHD
הורים רבים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז, חווים תסכולים
8 טיפים – איך תשדרגו את חווית פורים לילד ADHD
8 עצות שעשויות לשנות את חווית חג הפורים, לילד המאובחן
אורן זך עוד טיפים