מה הקשר בין לקות למידה, ADHD וקואצ'ינג ?
הדרכת הורים, הפרעות קשב וליקויי למידה, ילדים, להורים
אימון ילדים עם לקות למידה, והוריהם
ישבתי עם ר. האמא הצעירה בקליניקה ושמעתי את כל תלונותיה על ילדתה המיוחדת, על המילים הגסות בהן היא משתמשת, על התפרצויות הזעם, על הבלגן שהיא משאירה אחריה במטבח כשהיא מחליטה להכין ארוחה בהפתעה.
"רגע", שאלתי, "מה זאת אומרת היא מכינה ארוחה בהפתעה?"
ואז הסבירה ר. על ילדתה המיוחדת שמדי פעם, נחה עליה רוח היצירתיות והיא פוצחת בהכנת ארוחת ערב לבני המשפחה ומוודאת בטלפונים חוזרים ונשנים שכל בני המשפחה יגיעו הביתה בזמן כדי שהארוחה לא תתקלקל. מה שהאמא התרכזה בו היה בעיקר הבלגן והלכלוך שהילדה משאירה אחריה במטבח, ערימות הכלים שבהם השתמשה לכל אחד משלבי ההכנה ושחיכו לאם שתסדר ותנקה אחריה.
ואני בכלל התרכזתי בשאלות אחרת: "הארוחה היתה טעימה?, שיבחתם אותה על היוזמה וההשתדלות? היוזמה הזו חזרה על עצמה? האם הילדה הרגישה שאתם גאים בה למרות הבלגן ששרר במטבח?"
ר. השתתקה. זה היה הרגע שבו הבינה מה קרה כאן בעצם. היא ראתה רק את הבלגן שנשאר, הרגישה וזכרה רק את הכעס והתסכול שחשה מאי השלמת הפעולות הנדרשות במטבח והגיבה בכעס חוזר ונשנה על בתה.
החלטנו על 2 משימות:
- במשימה הראשונה היה על ר. (בשיתוף פעולה של האבא ואחותה הגדולה) להכין מאגר תשבוחות משפחתי בו ישתמשו כל בני הבית כלפי הילדה על יוזמה שנקטה בבית, ולו רק היוזמה הקטנה ביותר. (הכנו רשימת משפטי מחמאות התחלתית שאח"כ הוסיפו לה שאר בני המשפחה משלהם)
- במשימה השנייה הכנו ביחד לוח הנחיות לעבודה במטבח; פירקנו את תהליך הכנת ארוחת הערב לשלבים וכתבנו הנחיות מדוייקות היכן להניח כלים מלוכלכים (בכיור), מה לעשות עם ירקות ומרכיבים נוספים בהם לא השתמשה (להחזיר למקרר), מה לעשות עם שאריות אוכל (לזרוק). הרשימה נתלתה, לאחר בדיקה שלי בבית המשפחה, במקום לא בולט מדי במטבח, אך בהחלט במקום קרוב למשטח העבודה כדי שהילדה תשים לב אליה בכל פעם שהיא נכנסת למטבח ויוזמת ארוחת ערב חדשה.
לאחר שבוע קיבלתי דיווח מהאם: "… לא להאמין, איזו ארוחה נפלאה הכינה לנו ש. והמטבח- הכלים המלוכלכים היו בכיור, וכמעט לא נשארו דברים על השיש. ש. מאד השתדלה לעבוד לפי ההוראות שכתבנו. זה עובד! ממש!"
אז מה קרה כאן בעצם? קצת הסברים ..:-)
הסיפור שהבאתי כאן, הוא של הורים שהגיעו אלי להדרכה וביקשו כלים להתמודדות עם ילדתם המאובחנת כלקויית למידה ועם הפרעת קשב ADHD
הכלים בהם השתמשתי לקוחים משדה האימון- קואצ'ינג:
לקויי למידה הם בעלי הפרעות ספציפיות ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות, בגלל שיבושים בתהליכים קוגניטיביים שהבסיס שלהם הוא כנראה נוירולוגי. חשוב להדגיש: היכולת האינטלקטואלית שלהם הינה תקינה, ממוצעת ומעלה.
ההפרעות מתבטאות בקושי בהקשבה, בדיבור, בקריאה, בכתיבה, בהמשגה או ביכולות מתימטיות.
ילד יוגדר לקוי למידה אם יתקיימו 2 תנאים:
- קיים פער משמעותי, של שנתיים לפחות בין הישגיו הלימודיים לבין ההישגים המצופים ממנו על פי גילו ורמת כיתתו.
- קיים פער משמעותי בין הישגיו הלימודיים לבין כישוריו האינטלקטואליים.
השכיחות באוכלוסיה: לקויות למידה כ-13% בנים יותר מבנות.
הפרעת קשב:- ADHD
הפרעות קשב וריכוז מתייחסות לקבוצת הפרעות במערכת העצבים המרכזית שגורמות לקשיים בהקשבה, בריכוז, ופוגעות בתפקוד היומיומי. השכיחות באוכלוסיה 3-10%
הפרעת קשב כוללת 3 תחומים בהם סימנים רבים:
- לקות קשב: חוסר תשומת לב, חוסר הבחנה במידע או התעלמות ממידע, מוסחות גבוהה בשל גירויים.
- היפראקטיביות: פעלתנות יתר שאינה תואמת סיטואציות ומפריעה לתפקוד הילד והסובבים אותו.
- אימפולסיביות: קושי לשלוט בדחפים, ובתגובות; "קופץ" ועונה לפני כולם, מגיב לפני מחשבה.
הפרעת קשב לא מטופלת וכן לקות למידה אינן עוברות מעצמן. יש לעטוף את הילד בטיפולים מותאמים כמו גם התייחסות רגשית על מנת להתמודד עם צבירתם של תסכולים והתפתחות דימוי עצמי נמוך כתוצאה מצבירת כשלונות והרגשה הולכת וגוברת של יכולת שאינה באה לידי ביטוי בזמן אמת.
אז מה ניתן לעשות?
- להורים:
הדרכת הורים, בדרך של אימון (קואצ'ינג)
מהו אימון (קואצ'ינג) ל- ADHD ?
אימון הינו שיטת טיפול המבוססת על התפיסה שלכל אדם יש חוזקות ויכולות. מטרת האימון לחשוף בפני המתאמן את יכולותיו שלו, ולהיעזר בהן על מנת להציב מטרה התנהגותית ולהגשים אותה.
אימון הורים שיש לילדם ADHD נועד להעצים ולמקד את ההורים בחוזקותיו של ילדם, לאפשר להם מקום להתבונן פנימה אל עצמם, לזהות את נקודות החיכוך והקושי שלהם עם הפרעת הקשב ולקבל כלים להתמודדות עמה.
- לילד לקוי הלמידה ו/או הפרעת קשב:
אימון (קואצ'ינג) ילדים ונוער עם ADHD:
אימון ל- ADHD מטרתו ראשית, העצמת המתאמן ראשית ע"י זיהוי והכרת התופעות של ADHD ופיתוח כישורים להתמודד אתם. בראשית התהליך מתמקד המאמן בחשיפת יכולותיו וחוזקותיו של המתאמן והתמקדות בהם- כך נוצר תהליך של העצמה והגברת הבטחון העצמי של הילד המתאמן. בהמשך, מקנה תהליך האימון האישי אסטרטגיות למיקוד, התארגנות בזמן, התמודדות עם דחיינות שכה מאפיינת ילדים ובוגרים עם ADHD והקניית מיומנויות חברתיות.
ניתן כמובן לשלב אימון (קואצ'ינג) להורים ולילדים במקביל כדי להעצים ולהגביר את השפעת התהליך.
חשוב לציין, קיימות דרכים נוספות לטיפול בתחומים אלה, דרכים שלא נסקרו במאמר זה.
נמצא כי שילוב של כמה שיטות טיפול מתאים ויעיל יותר ומתייחס אל הילד לקוי הלמידה כשלם.
________________
נכתב ע"י אורלי כהן, הדרכת הורים, לקויות למידה והפרעת קשב
רוצים לדעת עוד?
פנו אלי בטלפון 050-5572262
או במייל orlycoachadhd@gmail.com
בקרו בדף הפייסבוק שלי: goo.gl/dyUU1i
הרשמו לרשימת התפוצה: http://orly.wisemail.co.il/about
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/madcafe1/domains/madcafe.co.il/public_html/wp-content/themes/madcafe/single.php on line 259
החופש הגדול: חודשיים של חופש גדול לפנינו. המונחים
"את! לא מחליטה עלי..." מכירים את הפרסומת הזו?
כמה זמן מומלץ אם בכלל, שהילד שלך יצפה
אימון ילדים עם לקות למידה, והוריהם ישבתי עם
אבחון לקויות למידה מתחלק ל-3 סוגים: דיסלקציה- קושי
מהם הסימנים העיקריים להפרעת קשב אצל ילדים בגיל
ילדים לקויי למידה הם בעלי הפרעות ספציפיות ברכישת
אלפי ילדים בישראל לוקים בהפרעות קשב וריכוז ,(ADHD)
"המקום שבו נמצאים הפחדים הגדולים ביותר שלך, הוא
ריק קרסון בספרו "לאלף את השדון" מכריז- אנחנו
כולם בוחרים. לא רק מפלגה או ראש ממשלה
כולנו קוראים. מי פחות, מי יותר. הקריאה היא