דחיינות, אימפולסיביות, סדר וארגון, ניהול זמן!
הדרכת הורים
"המקום שבו נמצאים הפחדים הגדולים ביותר שלך, הוא גם המקום שבו נמצאת יכולת הצמיחה הגדולה ביותר שלך." רובין שארמה/ הקדוש, הגולש והמנכ"ל.
שדון החשש, שדון האמונה הקטנה בעצמי, שדון הסחת הדעת, שדון הפחד מהכשלון- כל אלו מסייעים היטב לשדון הדחיינות המאפיין כ"כ את אנשי הפרעת הקשב והריכוז.
לחלקנו נוח יותר לדחות, לעסוק בדברים הפחות דחופים ואולי אף פחות חשובים, כי "אין לנו כוח", "אין לנו חשק". למה אנחנו דוחים? אצל בעלי הפרעות קשב וריכוז, הנטייה לדחות משימות משתלבת עם שדונים אחרים כמו פחד מכשלון ומכאן- הימנעות מביצוע, קושי בקביעת סדר עדיפויות, קושי בארגון וניהול הזמן, חוסר איזון בין דברים דחופים לבין משימות לטווח הרחוק.
אז מה עושים: איך מתמודדים עם הדחיינות, מנהלים את הזמן נכון ולא קופצים ממשימה למשימה באימפולסיביות?
הבדילו בין משימות חשובות שהן לטווח הארוך בד"כ לבין משימות דחופות שלחץ הזמן מגדיר את חשיבותן.
מה ההבדל בין חשוב לדחוף?? משימה חשובה היא משימה התורמת לנו ערך רב. משימה חשובה דורשת יותר זמן ותשומת לב. עלינו לפנות לה את הזמן הראוי- רשמו את המשימות החשובות באמת בראש רשימת המשימות כולל תאריך יעד לביצוען. רצוי לרשום זאת גם ביומנכם. כל צורת רישום נוספת, למשל, תזכורת בסמארטפון וכד' מצויינת עבורכם.
משימה דחופה היא משימה שמועד הסיום שלה קרוב, לרוב משימות חשובות שנדחו ונדחו- הופכות לדחופות כי לא טופלו בזמן כראוי.
משימות שהן גם חשובות וגם דחופות צריכות לקבל עדיפות עליונה לטיפול.
רצוי לרכז משימות דומות ביחד וכך להרגיש כי טיפלתם בכמה נושאים- אין ספק שזה יתרום לתחושת ההצלחה שלכם ולשליטה בשדון הדחיינות.
ובקיצור ולעניין:
מה חשוב לעשות כדי להתגבר על שדון הדחיינות ולא להיכנע לשדון האימפולסיביות הגורר אותנו לטפל רק במטלות הדחופות אך הלא חשובות לעיתים...
- קבעו סדר עדיפויות/קדימויות- התחילו במשימות החשובות ביותר
- הכינו לוח זמנים- יסייע לארגון הטיפול במשימות החשובות וישאיר לכם גם זמן למשימת הדחופות.
- לוח זמנים יכול להיות לוח תכנון- יומי, שבועי וגם חודשי- לוח שיסייע לכל בני המשפחה, לא רק לילדי ה- ADHD לדעת מה מתוכנן, מה צפוי, אילו משימות עומדות על הפרק ותפקידו של מי לבצע כל משימה.
- התחילו "בקטנה" רק עם משימה אחת חשובה, בהדרגה הגדילו את מס' המשימות החשובות שיטופלו בכל יום.
- שנו את החשיבה שלכם ושל הילד; במקום לומר: "אין לי כוח לבצע את המשימה הזו", שננו: "אני קובע לעצמי מועד להתחיל את המשימה." (משפטי חשיבה חיובית הממריצים לפעולה)
- חלקו את המשימה למשימות קטנות יותר, לשלבי ביצוע שבעקבות כל אחד מהם יינתן לילד "פרס" על ביצוע השלב.
- בסוף כל יום- בדקו עם הילד. מה בוצע V ומה נשאר למחר X. עדכנו את רשימת המשימות היומיות למחר.
- אל תשכחו לקבוע בלוח הזמנים המשפחתי מועדים למנוחה, הפגה, שחרור מעשיית כל המטלות- זה חשוב למוטיבציה, לצבירת כוחות מחודשים ולהבנה כי לא אתם ההורים ולא הילדים הינכם "מכונות" הפועלות ללא לאות.
______________
אורלי כהן, הנחיה והדרכת הורים לילדים לקויי למידה, 050-5572262
החופש הגדול: חודשיים של חופש גדול לפנינו. המונחים
"את! לא מחליטה עלי..." מכירים את הפרסומת הזו?
כמה זמן מומלץ אם בכלל, שהילד שלך יצפה
אימון ילדים עם לקות למידה, והוריהם ישבתי עם
אבחון לקויות למידה מתחלק ל-3 סוגים: דיסלקציה- קושי
מהם הסימנים העיקריים להפרעת קשב אצל ילדים בגיל
ילדים לקויי למידה הם בעלי הפרעות ספציפיות ברכישת
אלפי ילדים בישראל לוקים בהפרעות קשב וריכוז ,(ADHD)
"המקום שבו נמצאים הפחדים הגדולים ביותר שלך, הוא
ריק קרסון בספרו "לאלף את השדון" מכריז- אנחנו
כולם בוחרים. לא רק מפלגה או ראש ממשלה
כולנו קוראים. מי פחות, מי יותר. הקריאה היא