התקשרות הראשונה- Initial Attachment
הגיל הרך, הדרכת הורים, התפתחות תינוקות
רקע קצר: תאוריית ההתקשרות (באנגלית: Attachment Theory) היא תאוריה פסיכולוגית התפתחותית, שנהגתה על ידי הפסיכיאטר והפסיכואנליטיקן, ג'ון בולבי ופותחה על ידי מארי איינסוורת'. התאוריה עוסקת בקשר המתפתח בין הילד לאמו בשנות החיים הראשונות, כבונה את התייחסותו של הילד לעולם החברתי הסובב אותו, וכן את תפיסתו העצמית. ההנחה המרכזית של התאוריה היא כי קיים צורך מולד ואוניברסלי של תינוקות לפתח מערכת יחסים עם מטפל מרכזי אחד לפחות, וקשר זה חיוני להתפתחות חברתית ורגשית תקינה של התינוק.
החשיבות של ה- Attachment (התקשרות הראשונה) כולנו יודעים, נקודת מבט אחרת שיכולה להיות לרגע החשוב בחיי התינוק והאם- בואו ניקח בחשבון, שכאשר הכל עובר חלק, ההרגשה היא נהדר, אבל לפעמים הכל יכול להשתבש והיא הופכת להיות חוויה לא כל כך נעימה בבתים של הרבה משפחות. זה יכול לבוא לידי ביטוי בכל לידה, אבל בטח ובטח טרואומטי ביותר בלידה הראשונה. התינוק בוכה כאשר אתם מניקים אותו? או כאשר אתם מחבקים אותו? הוא לא מצליח להירדם ובוכה כל הזמן? הוא בוכה כשעושים לו מקלחת? כל זה יכול להיות קשור לוויסות חושי.
אז איך לזהות ולחוות חוויה אחרת, טובה יותר ונעימה יותר לך ולתינוק.
בואו נתחיל מנקודת הנחה, שכולנו נולדים עם רגישות כזו או אחרת, בחושים ובתחושות. זה נושא שבדרך כלל לא מדברים עליו. תינוקות מגיעים לעולם עטופים במים חמים, עם ריחות מסויימים, תחושה על פני העור מסויימת וסינון לרעשים טבעיים. מה קורה כשהוא יוצא החוצה? בבת אחת הוא נחשף לגירוי חושי בכל הגוף וכך הגוף מתחיל את דרכו ואת קבלתו לעולם.
אז בואו נתחיל ונראה למשל כאשר מניקים את התינוק והוא בוכה. יש סיכוי שיש לו רגישות ריחית. איך זה בא לידי ביטוי: תדמייני את כאימא או כל אדם משמעותי בחייו, משתמשת בבושם שיש לו ריח מסויים, חזק, מתוק….מה קורה לאותו ילד שלא יודע לבטא את התחושות שלו וזה מפריע לו מאד? בנוסף יכול להיות שהמגע חלש מידי או חזק מידי, ייתכן שמרקם מסויים שהוא לובש או שאתם לובשים שמפריע לו.
למה תינוק לא אוהב מקלחת? הוא הגיע מהמים, מקום שאמור להיות טבעי לו, לא? אם יש אפשרות של אמבטיה, תכנסו יחד איתו למים אם לא, מים פושרים עד חמים ואפשר גם לעטוף אותו בבד (כמו שפעם היו עושים).ישנם תינוקות שזקוקים לקרבה וישנם תינוקות שזקוקים למרחב…העיקר, היו רגישים, שימו לב ונסו מה שבאמת מתאים לו, עד שהוא מרגיש בנוח, שנעים לו, רגוע ושלו.
דיברנו גם על שינה, ישנם תינוקות שלא מצליחים להירדם לבד, שזקוקים לנדנוד, חום גוף או כל דבר שבאמצעותו יכול להרגיש את גבולות הגוף. חשוב לספק את הצורך הזה, כך מרגיש התינוק ביטחון. לא רק מפני שמישהו נמצא שם, אלא מפני שהוא יכול להרגיש את עצמו. ישנם כל כך הרבה דברים שניתן ללמוד מההדרכה בוויסות חושי, זוהי ראיה ראשונית, בסיסית להתפתחות האדם…דרכם אנחנו לומדים את העולם.
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/madcafe1/domains/madcafe.co.il/public_html/wp-content/themes/madcafe/single.php on line 259
כישורים חברתיים מלידה ? מיומנויות חברתיות נרכשות לאורך
יש לילדים חרדות? כדאי לשקול טיפול פשוט של
ילד חברותי זה לא ילד שיש לו הרבה
ליקויים בתפקוד חושי: הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית, בפיתוחו של הפסיכולוג
משפחות חד הוריות, דו הוריות, רב הוריות
במי תלוי ההתבגרות שלהם? - פניה זהר טקסי
איך אנחנו מספרים לילדים את החלטתכם להתגרש? ברור
רקע קצר: תאוריית ההתקשרות (באנגלית: Attachment Theory) היא
כמה שאני אוהבת את החג הזה.... יש כאן מסר
התמודדות עם קשיים היא תהליך הכרחי ובעיקר מלמד.
מספיק לכתוב ולקראו כדי להיות מוכנים לכיתה א'?/
מי הם האנשים שבלעדיהם הורים רבים היו עומדים
איך אפשר לדבר על זמן איכות עם ה #ילדים,