ויסות חושי והדרכת הורים, האם יש קשר?
הדרכת הורים, ילדים בעלי צרכים מיוחדים
בעידן המודרני אשר יש בו כל כך הרבה ילדים המאובחנים עם ליקוי למידה, לעתים אנו לא שמים לב, לחשיבות במתן כלים לעזור להורים, בהתמודדות עם סוגיות חשובות ולפעמים גם לא מדוברות למשל:
הקושי לפנות לגורמים מקצועיים לקבלת עזרה,
הקושי להתמודד עם בית הספר כאשר לילד הפרעות התנהגות (בעיקר בקהילות קטנות).
הקושי בהתמודדות בבית, היעדר הכוונה, הדרכה וכלים מקצועיים, המספקים לגיטימציה וכלים להתמודדות עם התחושות השונות מבלי להרגיש שהילד שלנו שונה או אשם.
תחושות אלו מתעצמות, כאשר ההורה לא מוצא זמן בכל סדר היום שלו (ובצדק מבחינתו), לקשר משמעותי עם ילדיו. מפגש שרצוי להיות חוויה נעימה, מסתכם במפגש בין הורה וילד בזמן התארגנויות של צרכים בסיסיים כמו: מקלחות, שינה, אוכל, שיעורי בית ועוד , מפגשים שלרוב מנוהלים במאבקי כוח ואוירה לא נעימה בבית.
ילד עם הפרעת קשב וריכוז זקוק לסביבת חיים מובנית, מותאמת לצרכיו: עקבית, עם שגרת חיים וסדר יום מובנים וברורים, עם נוכחות משמעותית של ההורה בסדר החיים שלו ובצרכיו. לא סתם, הסמכות- או היעדרה של סמכות הורית- על פי הגישה של מיכל דליות מעוררת בשנים האחרונות עניין במערכות המשפחתיות, חינוכיות וחברתיות, משום שהיא משפיעה באופן ישיר על אותם הליקויים שמהם הילד סובל.
כך למשל, מספרת לי ש. אימא של ג. ילד בן 8 . אינטליגנטי, אנרגטי, המקרין חום ואהבה. התופעות שרואים אצל ג. מצביעות על הפרעת התנהגות, לפי דבריה לה ולבעלה קשה כל פעם מחדש לשמוע מהמורה \ מנהלת על התפרצויות זעם שחוזרות על עצמם . התסכול, הכעס, האמפטיה, העצב, הם כבר לא יודעים מה להרגיש וזאת בדיוק הנקודה. הלגיטימציה להרגיש, לצעוק ורק שמישהו ישמע אותם. המצב מביא את המשפחה לקשיים רגשיים בתוך הבית ובעקבות זה, מתחילה ריצה אחרי המלצות לטיפולים ואבחונים בכדי לקבל איזה שהיא תשובה. אי לכך, הורים רבים חשים, כי הם מתקשים בביסוס סמכותם ומציאת פתרון לקונפליקטים שהרבה פעמים נובעים מהקושי בהבחנה של אותם ליקויים בהתנהגות ובלמידה.
לכן, עם אנחנו מתייחסים לילד כמכלול, וחשוב שכך יהיה. אנו זקוקים להכיר את סיפורו של הילד על ידי שיחה מעמיקה עם ההורים, ולפי הצורך לקיים אבחון התפתחותי ויצירת תוכנית עבודה לילד ולמשפחה. השילוב של שתי הגישות הנוירו התפתחותית תפקודית והדרכת הורים בגישה של מיכל דליות מביא סגירת מעגל בכל העוסקים ושותפים לסביבה של הילד.
חשוב לציין שאותם ליקוים הם בעצם הסימפטומים ולא הסיבה שעלינו לאבחן ולטפל.
הגישה הנוירו התפתחותית– מאבחנת ומטפלת בתפקודים השונים בהתייחסות לשלבים ההתפתחותיים המוקדמים של הילד, אשר גורמים לליקויים בלמידה ובהתנהגות. הגישה עוסקת באיזון התחושות והחושים השונים, המקדם את ילדיכם ביכולת התפקודית בחברה ובחיי היום יום ונותנת כלים לכם ההורים להבין ולעזור לילד ולסביבה בהתאם. במילים פשוטות…כאשר ילד/נער עם הפרעות התנהגות או קושי בלמידה, הנובע מסיבות התפתחותיות שונות, פוגש את הסביבה המשמעותית לו כגון: המשפחה, הבית הספר והסביבה החברתית ללא כלים המתאימים להתמודדות עם המצב, נוצר קונפליקטים ותסכול רב בסביבה העוטפת ובעיקר לילד.
לסיכום: על מנט להשיג איזון בחיי הילד והסובבים אותו , אנו זקוקים לשילוב בין שתי הגישות ובכך להשיג את המטרה שהיא שיפור מיטבי בתפקודו של הילד בסביבה שבה הוא חיי: משפחה, בית ספר, סביבה חברתית. אשמח לעזור ולהיות חלק מתהליך ניתן לקיים גם הרצאות, סדנאות למערכות החינוך וארגונים שונים
_____________
פניה זהר – חפשו אותי בפייסבוק- הדרכת משפחות וקידום תפקודים בילדים ונוער
0542236623- zoharfn@gmail.com
אז מה הקשר עם הגבולות?? חשוב לדעת...
* ילד המשתמש בהתנהגות מפריעה מגלה כי היא מזכה אותו בהתייחסות גדולה במיוחד.
מה הם המטרות של ההתנהגות המפריעה !!
* השגת תשומת לב * הפגנת כוח
ככל שהוא מרגיש פחות תחושת ערך, פחות בטוח במקומו [שייכות]
שיתוף הפעולה שלו יפחת, ולכן הוא יחפש דרכים שליליות להרגיש בעל ערך.
כישורים חברתיים מלידה ? מיומנויות חברתיות נרכשות לאורך
יש לילדים חרדות? כדאי לשקול טיפול פשוט של
ילד חברותי זה לא ילד שיש לו הרבה
ליקויים בתפקוד חושי: הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית, בפיתוחו של הפסיכולוג
משפחות חד הוריות, דו הוריות, רב הוריות
במי תלוי ההתבגרות שלהם? - פניה זהר טקסי
איך אנחנו מספרים לילדים את החלטתכם להתגרש? ברור
רקע קצר: תאוריית ההתקשרות (באנגלית: Attachment Theory) היא
כמה שאני אוהבת את החג הזה.... יש כאן מסר
התמודדות עם קשיים היא תהליך הכרחי ובעיקר מלמד.
מספיק לכתוב ולקראו כדי להיות מוכנים לכיתה א'?/
מי הם האנשים שבלעדיהם הורים רבים היו עומדים
איך אפשר לדבר על זמן איכות עם ה #ילדים,