עידוד, חיזוקים חיוביים ומה שביניהם – חלק א
הדרכת הורים
בכל בוקר, כשקשה לבת שלי להפרד מאבא וללכת לגן, הגננת נותנת לה הפתעה כדי לעודד אותה להיפרד יפה.
מהו עידוד ?
עידוד הוא כלי מהותי בחינוך הילדים וכולנו מכירים בחשיבותו.
עידוד נועד כדי לאפשר לילדים להוציא מן הכוח אל הפועל את הכוחות הטמונים בהם, להתמיד בהתנהגויות חיוביות ולהאמין בעצמם. לכן אנחנו מעודדים אותם בכל הזדמנות אפשרית.
איך אנחנו מעודדים?
אנחנו מעודדים, בדרך כלל, באחת או יותר מדרכי העידוד המוכרות: מילים חמות, הפגנת התלהבות, קניית מתנות, שיטת המדבקות ועוד.
מאחר ומדובר בריטואל ובהתנהלות שכיחה, בואו נבדוק עד כמה הדרך בה אנחנו מעודדים באמת עובדת.
את מי אנחנו מעודדים?
דמיינו כיתה שבה לומדים שני תלמידים רפי ותום.
רפי – תלמיד משקיע, חרוץ ומתנהג למופת.
תום – הברדקיסט של הכיתה, לא לומד ומפריע כל היום.
יום אחד, תום ישב יפה בכיתה, למד ברצינות והתנהג למופת.
המורה לא מאמין שזה קורה וממתין בכיליון עיניים לראות אם הנס יחזיק מעמד עד סוף היום, ואז… "תום,כל הכבוד! למדת יפה היום! אני כ"כ שמח לראות את זה".
עידוד ומסרים הופכיים
יחד עם המחמאות והחיזוקים החיוביים לתום, עברו שני מסרים בלתי מילוליים, אשר משדרים מסר הפוך:
- תום אני מאוד שמח שאתה מתנהג יפה, אבל אני מופתע מאוד, ממך לא ציפיתי.
- שווה להיות ברדקיסט. מי שברדקיסט מרוויח חיזוקים חיוביים ופרסים, כשהוא מתנהג יפה.
רפי ושאר הכיתה שהתנהגו, כהרגלם, יפה, לא זכו לשבחים ופרסים. אבל תום??? תום הפתיע, ממנו לא מצופה.
אין ספק שהמורה רצה לעודד את תום להמשיך ולהתנהג יפה, אולם באותה נשימה הוא העביר לו את המסר, שהוא לא ציפה ממנו להתנהגות יפה.
חוסר ציפייה…
החיזוקים החיוביים המקובלים, מגיעים, בדרך-כלל, ממקום שבו יש לנו חוסר ציפייה.
כשילד בן 3 יוצא מהשירותים אחרי ששטף ידיים והוריד את המים אנחנו ממהרים לעודד אותו: "כל הכבוד!", "איזה יופי!" וכו'.
עכשיו דמיינו את האבא יוצא מהשירותים ואשתו אומרת לו "כל הכבוד מותק! גם שטפת ידיים וגם הורדת את המים !!"
פתטי…. נכון?
חיזוקים חיובים, ובראשם כל-הכבוד (עם הניגון המיוחד השמור לו!) מגיעים תמיד במקום של חוסר ציפייה.
במקום שבו ישנה ציפייה, חיזוק חיובי הופך להיות מיותר ופתטי.
לעודד או להשאיר במקום?
ההפתעה שהגננת נותנת לבת שלי כל בוקר, מעבירה לה מסר שהיא לא כמו כולם. לכולם יש את הכוחות להפרד יפה בבוקר, אבל לה… לה קשה ולכן ניתנת לה הפתעה.
עידוד ע"י מילים חמות וחיזוקים חיוביים לא מוציא מן הכח אל הפועל את הכוחות הטמונים בילד, אלא משאיר אותו במקום "המפתיע", זה שלא מצפים ממנו, שהפעם השתדל והצליח ואנחנו מקווים שבזכות העידוד שלנו – ימצא את הכוחות לעשות זאת שוב מחר…
אז איך מעודדים בלי להעביר מסרים הופכיים? איך מאפשרים לילד להוציא מן הכוח אל הפועל את הכוחות הטמונים בו?
על זאת ועוד בפעם הבאה…
שלכם,
מיטל
_____________
מיטל חדד מסורי, מנחת הורים ויועצת מוסמכת בגישת שפר
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/madcafe1/domains/madcafe.co.il/public_html/wp-content/themes/madcafe/single.php on line 259
אין כמו הקיץ, ים, שמש אבטיח ו... כמובן
בכתבה הקודמת הסברנו, שעידוד ע"י חיזוקיים חיוביים,
המצב הביטחוני והטלטלה העוברת על כולנו לא פוסחת
בכל בוקר, כשקשה לבת שלי להפרד מאבא וללכת
שעת ערב. אתם כבר עייפים מהיום, רוצים "לתקתק"