9 רעיונות לפעילויות בבית עם הילדים
יצירה ופנאי עם הילדים, יצירה עיצוב ומיחזור
בימות החורף הקרים, או הקיץ החמים, לא תמיד ניתן לבלות עם הילדים מחוץ לבית. הורים רבים עלולים למצוא עצמם אובדי עצות מול ילדים משועממים וחסרי מעש.
להלן מספר פעילויות אותן נוכל לעשות עם הילדים בבית:
1. פעילות גופנית: הוכחה כאפקטיבית ובעלת השפעה מיטיבה על מצבי רוח. על כן חשוב להפעיל את הילדים גם בתוך הבית בעזרת מתקני ג'מבורי ביתיים, משחקי כדור, חישוקים או בכל דרך יצירתית אחרת.
2. מוסיקה: יכולה בהחלט לשנות את מצב הרוח ולהכניס מרץ והנאה. נגנו דיסק שהילד אוהב, כזה שגורם לו לחייך ולגוף לזוז.
3. למשחק משותף עם הילדים ישנן מספר מטרות: אינטראקציה הנוצרת בין הילד להורה, בילוי משותף, יצירת דיאלוג ותרומה להתפתחות הילד בתחום הקוגניטיבי והרגשי. באמצעות המשחק המשותף לומד הפעוט חוקים וקודים התנהגותיים להם יזדקק מאוחר יותר. במהלך המשחק נרכשות מיומנויות רבות ברמה הגופנית וברמה התפישתית כמו פיתוח שפה, מוטוריקה, דמיון, חושים ורגש.
אחד התפקידים החשובים של המשחק עם הילד בכל שלב ובכל גיל הוא יצירת קשר. עצם הבילוי והמפגש החוויתי אשר אין בו מתן הוראות או דרישות מהילד ושמאפייניו העיקריים הם תחושות של כיף, שיתוף פעולה ושחרור. המשחק, הבילוי והעשייה המשותפת עם הפעוט תורמים להדדיות ולקשר עמוק בין הילד להורה.
4. צעצועים: עשויים לגוון את המשחק המשותף ואין להתעלם מחלקם בפיתוח כושר ומיומנויות, אך אסור לשכוח, אין תחליף למשחק משותף עם ההורה. כאשר ילד משחק תמיד לבד, הוא מחמיץ את האפקט התקשורתי ואת חווית הכיף שמזמן המשחק המשותף.
6. ניתן לאלתר פיקניק באמצע הסלון: לבנות אוהל מסדינים עם שמיכות, כריות ולאכול ארוחת ערב. כאשר מחשיך מעט אפשר להשתמש בפנס על מנת להאיר את האוהל. עצם תהליך בניית האוהל מעניק הנאה רבה עבור הילד.
7. אפשר להתחפש לדמויות מוכרות ואהובות מהאגדות: משחקי תפקידים למיניהם מומלצים במיוחד. גם בגדים ישנים יכולים לשמש כתחפושת, הילד ייהנה להתחפש ולאלתר חוויות יומיומיות וייתן בכך פורקן לדמיון, ליצירתיות, ולרגשות שבו.
8. עם ילדים בוגרים יותר ניתן להנביט קטניות: (שעועית, סויה, פול, עדשים, אפונה וכדומה). מניחים שכבת צמר גפן בכלי שטוח, מרטיבים אותה קלות ומניחים עליה את הקטנית שהילד בחר, מכסים בשכבת צמר גפן לחה נוספת ומוודאים מידי יום כי צמר הגפן לח.
9. אפשר לתת לפעוט להתנסות במגוון חומרים כמו בצק, פלסטלינה, קצף גילוח, קצף אמבט, צבעי ידיים וכדומה.
נוכחות ההורה משמעותית עבור תהליך ההתפתחות והלמידה של הילד. כאשר ההורה נוכח בזמן שילדו בונה למשל מגדל מקוביות, הוא יכול לשמש כמתווך בינו לבין המשחק. ההורה מבהיר לילד איך לשחק ומלווה במלל פעולות שעושה הילד. כך למד הילד להבין לקשר ולתאר במילים את מעשיו ובכך הוא מגיע עם הזמן להבנה עמוקה יותר של תהליכי המשחק.
חשוב אומנם שכהורים, תהיו מעורבים בחיי הילד ותשהו במחיצתו במשך המשחק, יחד עם זאת, היו מודעים לעובדה כי קיימת חשיבות ניכרת לכך שילדים ילמדו להעסיק את עצמם. התערבות מופרזת מצד ההורים יוצרת תלות במבוגר שייתן להם הוראות בכל רגע פנוי.
כאשר הילד משחק עם עצמו, במשחקי דמיון למשל, הוא מממש את האשליה כי הוא כל יכול ויוצר גשר בין עולמו הפנימי לעולמו החיצוני.
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/madcafe1/domains/madcafe.co.il/public_html/wp-content/themes/madcafe/single.php on line 259
פעמים רבות אנו מצפים כי ילדינו ימשיכו את
לחברה השפעה ניכרת על התפתחות דימויו העצמי וטיפוח
בימות החורף הקרים, או הקיץ החמים, לא תמיד ניתן
זוגיות טובה עשויה ליצור הורות יציבה,